Psykisk arbejdsmiljø
- Digital chikane: Faktakort: De fire faktakort kan hjælpe jer med at sætte gang i dialogen om digital chikane på arbejdspladsen.
- Vejledning til materialer om restitution og pauser: En række materialer, der kan hjælpe jer i arbejdsmiljøgruppen med at sætte restitution og pauser på dagsordenen.
- 'Vi forebygger stress sammen': en revideret og udvidet serie, som består af 10 værktøjshæfter til organisationsudvikling og forebyggelse af stress.
- EtsundtArbejdsliv.dk: Materiale og information om forskellige metoder til at arbejde med psykisk arbejdsmiljø som bl.a. stress, mobning, vold/trusler og ledelse inden for social- og sundhedsområdet.
- Mobning: Sektion med inspiration til, hvordan I kommer mobning til livs og hent værktøjer.
- Kollegial sparring i hverdagen: Dette hæfte giver jer fem redskaber til, hvordan I kan bruge kollegial sparring i hverdagen.
- Styrk jeres arbejdsfællesskab: Et stærkt fællesskab i en organisation fremmer trivsel og øger engagementet i opgaveløsningen. Ved at styrke fællesskabet opnår I sammenhængskraft og effektiv opgaveløsning.
- Dialogkort: Forebyg mobning på arbejdspladsen: Med dialogkortene bliver I bevidste om, hvordan man griber ind, og håndterer situationer, som kan føre til mobning.
- Håndtér følelsesmæssige krav i arbejdet: Disse værktøjer hjælper jer med at forstå jeres følelser og reagere hensigtsmæssigt på dem.
- Sæt fokus på kerneopgaven og prioritér jeres arbejdsopgaver: Kerneopgaven er et andet ord for jeres formål, mission eller eksistensberettigelse for jeres arbejdsfællesskab. Når I har en fælles forståelse for jeres kerneopgaver, bliver det lettere at sikre en fælles retning for jeres indsatser.
- Tjekliste til styrket social kapital: For at komme godt fra start med social kapital får I med dette værktøj en tjekliste, som indeholder vigtige opmærksomhedspunkter i forhold til, hvordan I skaber fokus på social kapital.
- Metoder: Arbejd med psykologisk tryghed: Her finder du metoder og procesguides til at rette fokus på psykologisk tryghed.
- Forstå og håndter uklare samt modstridende krav: For at kunne løse en opgave tilfredsstillende må vi have et nogenlunde klart billede af, hvad der forventes af os, og hvilke krav der stilles.
- Håndtér truende situationer: Trygge rammer på jeres arbejdsplads er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Det er derfor vigtigt, at I har en løbende dialog om, hvordan man håndterer og forebygger konflikter.
- Uønsket seksuel opmærksom fra borgere: Uønskede tilnærmelser eller berøring kan opleves som et tabu, og det kan være svært at sige fra, når man oplever det i arbejdet. Ved at åbne op for dialoger i trygge rammer og drøfte dilemmaer i fællesskab, kan I blive bedre klædt på, hvis sådanne situationer opstår.
Krop & Sundhed
- 8 anbefalinger: Forebyg akut fysisk overbelastning: anbefalinger som I med fordel kan printe ud og hænge op på arbejdspladsen, så alle bliver opmærksomme på at forebygge akut fysisk overbeslastning.
- Tag snakken bryd vanerne: Forebyg muskel- og skeletbesvær (MSB) på arbejdspladsen.
- Forflyt.dk: Om at skabe en god kultur omkring forflytning, om krav til hjælpemidler og indretning, og information om konferencer og events.
- Afsnit om Sygehusbehandling i borgerens hjem.
- Hold din hud sund: Om hvordan håndeksem opstår, og hvordan det kan forebygges.
- Sektion om stik- og skæremærker. Dit ressourcested om stikskader på sygehuse. Læs om forebyggelse, rutiner, risiko samt hvad du skal gøre, når skaden er sket.
- Tal om smerter - tag handling sammen: Smerter kan være en udfordring at håndtere for den enkelte og for arbejdspladsen. En tryg dialog om smerter er det første skridt på vejen til en fælles håndtering.
- Forflytningsblomsten: Styrk jeres forflytningspraksis: Med dette værktøj forebygger I en uhensigtsmæssig forflytningspraksis og forbedrer jeres arbejdsmiljø. Lad forflytningsblomstens 8 blade guide jer rundt om forhold, som har betydning for den gode forflytningspraksis.
Støj, lys og luft
- Indeklimaportalen.dk: Om indeklimaets betydning for arbejdsmiljøet - om støj, luftkvalitet, ventilation, energi, lys og meget mere. En del er målrettet særligt mod kontorområdet.
- Rengøring: Rengøringen kan prioriteres, så man undgår et dårligt indeklima.
Ledelse & Organisering
- Digitalisering og det gode arbejde: Dette hæfte og de tre værktøjer kan give inspiration til, hvordan medarbejdere og lokale ledere kan involveres i at udvikle og/eller implementere nye digitale løsninger.
- Sunde arbejdsrytmer: Materiale om arbejdstid, vagtplaner og pauser, men også om hvordan vi oplever tiden. Denne publikation er inspiration til at forbedre tiden til gavn for både ansatte og de patienter, som I skal hjælpe.
- Katalog: Styrk lederes trivsel og resultater – overblik over materialer: Dette katalog introducerer til værktøjer til at styrke lederes trivsel og resultater, som er udviklet af BFA Velfærd & Offentlig administration.
- Sparring i netværk for ledere: Dette materiale skal inspirere ledere til at søge netværk med andre ledere.
- Byg bæredygtige forandringer: Alle arbejdspladser gennemgår forandringer. Det kan skabe uro og usikkerhed hos den enkelte og i hele organisationen. Derfor er det vigtigt, at man sikrer et godt arbejdsmiljø under forandringsprocesser.
- Tag hånd om arbejdsmiljøet, når I indfører teknologi: Et værktøj, som I kan bruge i arbejdsmiljøgruppen til at håndtere nogle af de dilemmaer og risici, der kan opstå ved brug af teknologi.
- Styrk dit netværk som leder: Som leder har du mange bolde i luften, og det kan være en god idé at søge sparring i et netværk med andre ledere.
Arbejdsmiljøarbejdet
- Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat: Publikationen lægger op til en strategisk dialog om fremtidens arbejdsmiljø – dels i MED-udvalg, SU eller arbejdsmiljøorganisationen, dels på hele arbejdspladsen.
- Forebyggelse og håndtering af arbejdsulykker: Branchevejledning om arbejdspladsens opgaver i forbindelse med arbejdsulykker i social- og sundhedssektoren.
- TRIO - få samarbejdet på sporet: Materialet er målrettet jer, der oplever udfordringer med at få TRIO samarbejdet på sporet.
- TRIO - en daglig aktionsstyrke til opgaveløsning og trivsel: Materialet er målrettetrettet jer, der er nysgerrige på, om TRIO er aktuelt på jeres arbejdsplads.
- Afsnit om Arbejdsmiljøarbejdet: Materialer om APV og andre værktøjer og metoder i det daglige arbejde for et bedre arbejdsmiljø.
- Psykisk APV+: Få mere ud af arbejdet med psykisk arbejdsmiljø. Ni arbejdspladser på social- og sundhedsområdet deler deres erfaringer med APV og psykisk arbejdsmiljø.
- Kom godt i gang med arbejdsmiljøarbejdet: Her er en række værktøjer der hjælper jer som arbejdsmiljøgruppe at sætte arbejdsmiljøarbejdet i system og sætte fokus på det interne samarbejde i arbejdsmiljøgruppen.
- Det skal gå godt uden ulykker: Når I skal i gang med en ny aktivitet eller et større projekt, er det vigtigt at forebygge ulykker. Denne tjekliste hjælper jer i processen. Tjeklisten kan bruges til både mindre og større aktiviteter.
Ulykker
- Forebyg fald- og snubleulykker på hospitaler: Materialepakke med metoder til at jeres forebyggende indsats.