BFA’s besøgsteam lukker med udgangen af 2024

BFA Velfærd og Offentlig administration fik i forbindelse med en trepartsaftale mellem regeringen og arbejdsmarkedet parter i 2020 bevilget ekstraordinære midler til en særlig arbejdspladsnær indsats. Bevillingen til denne indsats udløber med udgangen af 2024, og det betyder, at BFA’s besøgsteam også lukker ned på samme tid.

Særlige fokusområder og udvalgte brancher 

Besøgsteamet blev etableret i efteråret 2021 og har igennem 3 år gennemført en lang række forskellige indsatser målrettet udvalgte brancher og indenfor forskellige fokusområder, som fremgik af aftalen:

  • Brancher: Daginstitutioner, døgninstitutioner, hjemmepleje, hospitaler samt undervisningsområdet.
    Fokusområder: Ergonomi, vold/krænkende handlinger samt ubalance i krav og ressourcer.

Den arbejdspladsnære indsats bestod i sin helhed af:

  • Arbejdspladsrettede forløb, som blev udmøntet via et hold af konsulenter, der udgjorde BFA’s besøgsteam.
  • En formidlings- og markedsføringsindsats
  • Understøttende aktiviteter
  • Evaluering

Gennemgående i alt hvad BFA har iværksat under de arbejdspladsnære aktiviteter har været at understøtte og bidrage til, at der skete lokale handlinger til gavn for arbejdsmiljøet. 

Læs artikler med deltagernes erfaringer fra et udvalg af forløb, konferencer eller temadage mv., som BFA’s besøgsteam har medvirket i.

43 forløb med fokus på arbejdsmiljøet

BFA’s besøgsteam har gennemført 43 arbejdspladsnære forløb, der - lavt sat - omfatter flere end 1500 arbejdspladser i alt. Besøgsteamet har været rundt på både kommunale, regionale og statslige og selvejende arbejdspladser. Sammenlagt har arbejdspladserne mere end 83.000 ansatte. Undervejs i forløbene er arbejdspladserne blevet præsenteret for et bredt udvalg af BFA’s materialer og værktøjer.

Forløbene fordelte sig således:

  • 25 forløb i kommuner (58 pct.)
  • 8 forløb i regioner (19 pct.)
  • 10 forløb på statslige eller selvejende arbejdspladser (23 pct.)

En bred vifte af tilbud

Besøgsteamet har gennem de 3 år også haft udbudt en række forskellige netværksaktiviteter og temadage, ligesom konsulenterne deltog på udvalgte messer, konferencer, præsentationsmøder og hos parternes organisationer efter behov.

Understøttende aktiviteter

Et vigtigt omdrejningspunkt under BFA’s understøttende aktiviteter har været en forenkling af et udvalg af BFA’s materialer. Der blev i alt udviklet og lanceret 33 ”nemme værktøjer” og 10 faciliterende videoer i en Start her-kampagne. 

11 webinarer – stadig tilgængelige

I løbet af indsatsen med de arbejdspladsnære aktiviteter har BFA tilrettelagt og afholdt 11 webinarer i alt. I webinarerne har der både været fokus på psykisk arbejdsmiljø, ergonomi og ikke mindst en grundig gennemgang af BFA’s nemme værktøjer. Alle webinarer ligger online, og du kan stadig se dem her.

Nye formater – 3 timers Labs

BFA udviklede desuden nye og kortere formater, hvor deltagere rundt om i landet på en eftermiddag kunne være med i 9 ’Ergonomi Labs’ og 2 ’Strategisk Arbejdsmiljø Labs’ foruden et ’Værktøjs Lab’.
Der har også  været tilbud om virtuelle workshops og en virtuel sparringsfunktion, ligesom der er blevet udviklet nyt læringsmateriale om arbejdsmiljø til SoSU-elever i samarbejde med SoSu-skoler.

Evaluering og opsamling af læring

Aktiviteterne i den arbejdspladsnære indsats er løbende blevet evalueret. Både på baggrund af deltagernes feedback, og også på baggrund af besøgskonsulenternes erfaringer i mødet med arbejdspladserne. 
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, har således fulgt processen og effekten af besøgsteamets forløb og den efterfølgende forankring på arbejdspladserne i et forskningsprojekt, der bliver offentliggjort i løbet af januar 2025.