Et forløb, to spor
I står sandsynligvis med konkrete arbejdsmiljøudfordringer, der både går på tværs af organisationen og viser sig på de enkelte arbejdspladser. Måske er de svære at løse, og dukker op i jeres trivselsmålinger eller den årlige arbejdsmiljødrøftelse igen og igen. Den type arbejdsmiljøudfordringer kræver både et fokus på jeres fælles tilgang til arbejdsmiljøarbejdet, og at arbejdsmiljørepræsentanter, ledere og tillidsrepræsentanter føler sig klædt på til opgaven. Vi har derfor altid to spor i vores forløb:
Organisatorisk indsats: En arbejdsgruppe giver jeres samlede, systematiske arbejdsmiljøindsats et eftersyn, så I kan få justeret der, hvor der er behov for det. Arbejdsgruppen er også med til at sikre, at indsatsen bliver systematisk, og at den følges og forankres i jeres organisation.
Workshops: Sammen planlægger vi workshops for jeres lokale arbejdsmiljørepræsentanter, ledere og tillidsrepræsentanter. Her får de mulighed for at afprøve og omsætte BFA’s værktøjer, så de får styrket deres handlekraft og bliver klædt på til at håndtere den konkrete arbejdsmiljøudfordring.
Et forløb med Besøgsteamet er ikke bare et projekt over tid – det er en mulighed for at skabe dybe og varige forbedringer i hele jeres organisation. Det er jeres indsats, og det kræver tid og ressourcer fra både ledelsen og de tillidsvalgte. Men det er også en investering, der vil kunne mærkes på arbejdspladserne, og som kan skabe værdi mange år fremover.
Hele forløbet tilrettelægges i tæt dialog med jer, så indsatsen spiller sammen med jeres øvrige arbejdsmiljøarbejde og organisatoriske processer. Et forløb vil typisk bestå af:
- Et formøde
- 2–4 møder i arbejdsgruppen
- En eller flere workshops eller temadage for lokale MED-/SU-udvalg, arbejdsmiljøgrupper eller TRIO’er. Allerede planlagte temadage eller uddannelsestiltag kan indgå.
- Et afsluttende forankringsmøde
- Mulighed for opfølgning 3–6 måneder efter forløbet er afsluttet.
Undervejs igangsætter I konkrete tiltag, og konsulenterne hjælper med at forebygge faldgruber og sikre opfølgning. Nogle møder kan holdes virtuelt.
Efter jeres henvendelse bliver I tilknyttet to af Besøgsteamets konsulenter. Konsulenterne kommer til at være jeres faste samarbejdspartnere gennem hele forløbet, og den ene vil være jeres kontaktperson. Som det første afholder vi et formøde. Her samler vi både de personer, der har indsigt i de større dagsordener, som indsatsen skal spille ind i, og de personer, der har det overordnede ansvar for beslutninger og prioriteringer hos jer. På den måde sikrer vi, at det er tydeligt, hvem hos jer der ‘ejer’ indsatsen, at indsatsen forankres strategisk, og at den har den nødvendige ledelsesmæssige opbakning.
Efter formødet skal I nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra både det strategiske/overordnede og operationelle/lokale niveau. Når der skal etableres en arbejdsgruppe, skal det gerne ske med afsæt i MED-/SU-/AMO-strukturen. Det betyder, at både ledelse- og medarbejdersiden skal være repræsenteret, da hele indsatsen er baseret på partssamarbejdet. Derudover skal arbejdsgruppen samlet set repræsentere alle relevante niveauer. Det er vigtigt, at også arbejdsmiljørepræsentanter og ledere fra driften er repræsenteret i arbejdsgruppen.
Vi laver også en samarbejdsaftale, der beskriver forandringsønsket og vores gensidige forventninger og bidrag til forløbet.