Værktøjet hjælper jer med at opbygge stærke relationer, der ikke bare fremmer trivsel, men også bidrager til kvalitet og effektivitet i det daglige arbejde. Brug værktøjet til i fællesskab at komme godt fra start med social kapital eller som et redskab undervejs i indsatsen. På den måde sikre I, at der løbende bliver sat fokus på de forhold, der er afgørende for at lykkes med social kapital.
Brug værktøjet, når I vil styrke det gode samarbejde og den sociale kapital i jeres organisation. I kan både bruge det som led i et igangværende forløb eller i opfølgning på APV og trivselsmålinger
Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.
Du skal forvente at bruge 10 minutter på forberedelse.
- Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
- Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår. I værktøjet finde I inspiration til, hvordan I kan komme videre med arbejdet.
Vil du vide mere?
Vil du arbejde med andet og mere for at styrke social kapital på arbejdspladsen, så se siden om "Social kapital".