Værktøj: Tag hånd om arbejdsmiljøet, når I indfører teknologi

Del indhold:

Indførelse af forskellige teknologier i arbejdet påvirker den måde, vi arbejder på. Og det kan give komplekse problemstillinger. Her finder I et værktøj, som I kan bruge i arbejdsmiljøgruppen til at håndtere nogle af de dilemmaer og risici, der kan opstå ved brug af teknologi.

I skal indsamle viden og erfaring fra jeres kollegaer ud fra seks faser:

  • Nogen opdager et problem eller en mulighed
  • En arbejdsgruppe undersøger mulighederne
  • Ledelsen træffer en beslutning
  • Arbejdspladsen tager teknologien i brug
  • Medarbejderne gør sig erfaringer
  • Organisationen evaluerer og tilpasser løsninger.
  • Ved indførelsen af ny teknologi på en arbejdsplads og de negative/positive påvirkninger, det kan have.
  • Når I vil forebygge, at medarbejdere er uforstående eller frustrerede ved indførelse af teknologiske løsninger.

Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.

Herunder kan du se en gennemgang af værktøjets dele

Du skal forvente at bruge 40 minutter på forberedelse.

  • Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
  • Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
  • Planlæg grupper, hvis relevant: Hvis der indgår gruppearbejde, så lav en plan for, hvordan grupperne skal dannes, og hvordan arbejdet skal tilrettelægges.

I videoen her kan du se nogle tips til dig som tovholder

Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår. I værktøjet finde I inspiration til, hvordan I kan komme videre med arbejdet.

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med andet og mere for at tage højde for arbejdsmiljøet i forbindelse med nye teknologier, så  se publikationen "Husk arbejdsmiljøet, når I tager teknologi i brug".


Senest revideret den 27. juni 2025