Værktøjets formål er at hjælpe jer som arbejdsmiljøgruppe til at håndtere dilemmaer og risici, som kan opstå, når en organisation køber teknologi og tager det i brug. Som arbejdsmiljøgruppe skal I indsamle viden, fakta og erfaringer fra jeres kollegaer før, under og efter den ønskede teknologi afprøves.
Brug værktøjet, ved indførelsen af ny teknologi på en arbejdsplads. I kan også bruge det til at forebygge frustration eller misforståelser ved indførelse af teknologiske løsninger.
Herunder kan du se en gennemgang af værktøjets dele
I videoen her kan du se nogle tips til dig som tovholder
Der kan opstå spørgsmål og usikkerhed eller benspænd og modstand undervejs i processen – det er helt naturligt. Overvej derfor på forhånd, hvad der vil kunne dukke op, og hvordan du vil håndtere dette. Så er du bedre forberedt og kan skabe en tryg og konstruktiv dialog.
Du kan for eksempel overveje:
- Hvilke spørgsmål kan der opstå?
- Hvor kan der være tvivl eller bekymringer?
- Hvad kan spænde ben for processen?
- Og hvad vil du gøre, hvis der kommer kritik eller modstand?
Vil du vide mere?
Vil du arbejde med andet og mere for at tage højde for arbejdsmiljøet i forbindelse med nye teknologier, så se publikationen "Husk arbejdsmiljøet, når I tager teknologi i brug".