APV - Arbejdspladsvurdering
Arbejdspladsvurderingen (APV) er et centralt redskab i arbejdsmiljøgruppens arbejde. I skal lave APV, når der sker ændringer, der kan påvirke arbejdsmiljøet - dog mindst hvert 3. år. APV kan laves på mange måder, men den skal altid indeholde seks faser: Afdækning, risikovurdering, inddragelse af sygefravær, udarbejdelse af handleplan, gennemførelse samt opfølgning og evaluering.
APV'ens faser
To enkle skemaer til APV-arbejdet
Publikation: Psykisk APV+
Flip-flap Psykisk APV
Særlige APV-emner
APV for særlige målgrupper
Erfaringer med APV
APV - Arbejdspladsvurdering
Arbejdspladsvurderingen (APV) er et centralt redskab i arbejdsmiljøgruppens arbejde. I skal lave APV, når der sker ændringer, der kan påvirke arbejdsmiljøet - dog mindst hvert 3. år. APV kan laves på mange måder, men den skal altid indeholde seks faser: Afdækning, risikovurdering, inddragelse af sygefravær, udarbejdelse af handleplan, gennemførelse samt opfølgning og evaluering.
Grundlæggende intro til APV
Alle arbejdspladser skal udarbejde en arbejdspladsvurdering, APV, og bruge den som et aktivt værktøj i hverdagens arbejde med at forebygge risici for sikkerhed og sundhed. Men før I som arbejdsmiljøorganisation går i gang, kan I med fordel overveje, hvordan I vil gribe arbejdet an, og hvem der gør hvad. Læs mere og få samtidig overblik over reglerne for APV.
APV fase 1: Afdæk arbejdsmiljøforholdene
Få overblik over, hvilke metoder I som arbejdsmiljøorganisation kan bruge til at afdække arbejdsmiljøforholdene. Læs her om fordele og ulemper med spørgeskemaer, tjeklister, dialogmøder og andre metoder og få direkte links til værktøjer.
APV fase 2: Risikovurdér forholdene
Når I har afdækket jeres arbejdsmiljø, skal I vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan udgøre en risiko for medarbejderes sundhed og sikkerhed. Her får I forskellige metoder og værktøjer til arbejdet.
APV fase 3: Inddrag sygefraværet
Få inspiration til, hvordan I kan vurdere, om der er forhold i jeres arbejdsmiljø, der kan medvirke til sygefravær.
APV fase 4: Udarbejd en handleplan
Se her, hvordan I som arbejdsmiljøorganisation udarbejder en overskuelig APV-handlingsplan, der overholder kravene. Husk at handlingsplanen skal være skriftlig og til rådighed for alle ansatte.
APV fase 5: Gennemfør handleplanen
I denne fase giver I liv til jeres forebyggende tiltag fra APV-handlingsplanen. Med vedholdenhed og dynamiske værktøjer kan I styre processerne, så I sikrer fremdrift.
APV fase 6: Følg op og evaluér løsningerne
I skal evaluere jeres indsatser fra APV-handleplanen og forholde jer til, om de har løst problemerne eller kræver nye løsninger og ændringer i handleplanen. Få her nogle metoder og tilgange til arbejdet.
Når vold og trusler skal identificeres
For at kunne gennemføre en målrettet og effektiv forebyggelse er det vigtigt at kende karakteren og omfanget af den vold, I møder - eller risikerer at møde - på jeres arbejdsplads. På den måde kan I vælge de rette initiativer til at forebygge og håndtere af volden i arbejdet med børn og unge.
Registrering af vold
For at skabe synlighed om volden og blive bedre til at forebygge den er det naturligvis vigtigt at arbejdspladsen ved, hvor volden forekommer - om der er særlige områder, arbejdsfunktioner eller medarbejdergrupper - hvor risiko for vold er til stede.
APV i de nye lokaler
Når de nye eller ombyggede lokaler er taget i brug, skal arbejdsmiljøgruppen lave en arbejdspladsvurdering, APV.
Indeklima og APV
Denne artikel handler om, hvordan I på kontorer, skoler, institutioner og behandlingssteder kan bruge APV til at holde øje med indeklimaet, så det kan forbedres til alles fordel.
Rengøringen er en del af APVen
Rengøringen bør indgå som en naturlig del af checklisten, når arbejdsmiljøgruppen laver arbejdspladsvurderinger.
Støj i rum med børn - sådan kommer I i gang
Har vi et problem med støj? Og hvordan kan vi løse det? Før I lægger jer fast på et svar, bør I skabe et solidt vidensgrundlag og drage både børnene, kollegerne og forældrene ind i processen.
Sæt spot på symptomer i APV’en
Med de rette spørgsmål, kan I få en god indikation på, om jeres indeklima påvirker medarbejderne negativt.
APV for gravide
Når en medarbejder bliver gravid, skal ledelsen og arbejdsmiljøgruppen lave en konkret risikovurdering af den gravides arbejdsmiljø. Det gør I bedst med en APV.
APV for hjemmearbejdspladsen
Arbejdsmiljøloven gælder også for arbejde hjemme. Det betyder, at arbejdsforholdene skal være i orden, når du arbejder hjemme hos dig selv. I kan evt. bruge en APV for hjemmearbejdspladsen til at tjekke, om arbejdet derhjemme kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
APV til små arbejdspladser
Kom godt i gang med jeres arbejdspladsvurdering (APV) med Arbejdstilsynets digitale APV-værktøj. Det er særligt udviklet til små arbejdspladser med 1-9 ansatte, herunder bl.a. læge- og tandlægeklinikker.
APV ved arbejde i private borgeres hjem
Mange medarbejdere inden for bl.a. social- og sundhedssektoren arbejder i borgernes hjem. Som medarbejder kan man opleve dilemmaer mellem hensynet til borgeren og ens eget arbejdsmiljø. De kan præciseres og håndteres ved at lave en arbejdspladsvurdering i hjemmet.
Arbejde på farten - Regler ansvar og APV
Ifølge arbejdsmiljøloven har arbejdsgiveren ansvaret for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, hvor medarbejderen udfører arbejde for arbejdsgiveren. Arbejdsmiljøloven gælder også for den del af din arbejdstid, der foregår på landevejen eller hos kunderne.
Slagelse fik øje på, hvem der gør hvad, når APV-processen skal forbedres
Hjemme- og sygeplejen i Slagelse Kommune har lært, hvordan forskellige lag i organisationen kan forbedre processen ved arbejdspladsvurderinger (APV). En IGLO-øvelse gav vigtige erkendelser.
Fremover skal APV’en ikke længere ende i skuffen i Slagelse Kommune
Hjemmeplejen i Slagelse Kommune vil have vendt bøtten. Det skal være slut med at investere en masse ressourcer i arbejdet med at lave fysisk APV og handleplaner, som alligevel ikke rigtig bliver taget i brug og blot ender i en skuffe, uden at der kommer synlige resultater ud af arbejdet.
Case - Vedholdende indsats afslørede til sidst skimmelsvamp
Dynamisk APV og systematisk arbejdsmiljøarbejde ledte efter flere omveje frem til forklaringen på, at medarbejdere klagede over hovedpine, sviende øjne og utilpashed. Det VAR skimmelsvamp, selvom specialskolen i Kruså i første omgang var frikendt for netop det.
Case - Slagelse tager indeklimaet i hjemmeplejen seriøst
Skimmelsvamp, hashrøg og varme er nogle af de indeklimaforhold, som APV-teamet i hjemmeplejen har fokus på.
Case: Frokost for høj svarprocent på APV
På Herlev og Gentofte Hospital er der høj svarprocent på APV’en. Og når indeklimaet halter, arbejdes der både centralt og lokalt på løsninger.