Reglerne for indretning af hjemmearbejdspladsen er beskrevet i Arbejdstilsynets AT-vejledning 3.1.7. om hjemmearbejde. Det fremgår, at din hjemmearbejdsplads skal opfylde de samme krav som din faste arbejdsplads på kontoret,
- hvis skærmarbejdet i hjemmet udføres regelmæssigt og
- svarer til mere end 2 hele arbejdsdage om ugen set i gennemsnit over en måned.
Hvis du arbejder hjemme to arbejdsdage eller mindre om ugen, gælder de konkrete krav om fx skærmens størrelse og indstillelig kontorstol ikke, medmindre du også udfører skærmarbejde ved andre arbejdssteder, og skærmarbejdet sammenlagt udføres i mere end 2 dage om ugen. Læs om sammentællingsreglen hos Arbejdstilsynet her.
Men der gælder stadig arbejdsmiljøkrav om fx psykisk arbejdsmiljø og arbejdets udførelse m.v. Det skal fx altid sikres, at udformning af arbejdspladsen, inventaret, det tekniske udstyr og selve tilrettelægningen af arbejdet så vidt muligt passer til de personer, der skal udføre arbejdet.
APV for hjemmearbejdspladsen
Distancearbejde og hjemmearbejdspladsen er også en del af virksomhedens arbejdspladsvurdering, APV. Arbejdsmiljøorganisationen kan derfor komme hjem og tjekke forholdene hos den enkelte medarbejder, hvis de har fast hjemmearbejde i gennemsnit to dag om ugen eller derover.
Arbejdsmiljøorganisationen har dog ikke noget krav på at få adgang til hjemmet. Derfor kan en APV kun udarbejders efter aftale med den pågældende medarbejder.