Handl konstruktivt, når arbejdet vækker stærke eller ubehagelige følelser

Del indhold:

Når man arbejder med mennesker, kan arbejdet stille store følelsesmæssige krav. Dette værktøj hjælper jer med at finde konstruktive måder at reagere på, når I møder situationer, der vækker stærke eller ubehagelige følelser på arbejdspladsen.

Når arbejdet stiller krav til, at medarbejdere skal tilpasse sig andre menneskers adfærd eller skjule egne tanker og følelser, kalder vi det følelsesmæssige krav i arbejdet. Med dette værktøj kan I få arbejdet med de følelser, der er opstået i forbindelse med arbejdet. Med udgangspunkt i konkrete situationer, der har vakt svære eller ubehagelige følelser, arbejde I med at se sammenhænge mellem følelser, tanker, krop og handling,

Dette værktøj er til jer, der vil sætte større fokus på høje følelsesmæssige krav i arbejdet eller håndtere konflikter på arbejdspladsen. Det er særligt relevant, hvis I arbejder med mennesker og har brug for at kunne forstå, rumme eller håndtere andres tanker, følelser og adfærd.

Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. 

Du skal forvente at bruge 15 minutter på forberedelse.

  • Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
  • Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med flere værktøjer for at styrke jeres arbejdsfællesskab, så se publikationen "Kollektive og individuelle redskaber".


Senest revideret den 11. august 2025