Mediefiltre
Kategorifiltre
2521 søgeresultater fundet på

Skab din egen rolle

Der findes ikke en færdig rolle at træde ind i som leder. Du træder i karakter ved selv at skabe rollen. Opgaven, organisationen og din personlige tilgang skaber rollens indhold.

Opgaven som leder

Som leder er du omdrejningspunktet for den attraktive arbejdsplads. Du er med til sætte standarden og retningen for arbejdspladsens kerneydelse: Hvad gør I for patienten, brugeren eller barnet? Samtidig er din måde at lede på vigtig for, at dine medarbejdere føler sig godt tilpas og yder en god indsats.

Hvad er en attraktiv arbejdsplads?

En arbejdsplads, hvor medarbejderne ved, hvad de skal og hvorfor, og hvor der er synlig ledelse, glæde og anerkendelse, er attraktiv for medarbejderne. Når dine medarbejdere har en klar fornemmelse af retning og prioritering, kan de levere et godt stykke arbejde af høj kvalitet.

Publikationer - Lederens trivsel

Her finder du en oversigt over vores publikationer om lederens trivsel. Klik på en publikation i oversigten for at downloade og få mere information.

Godt tilbage til jobbet

Det kan give store tab på en arbejdsplads, hvis en medarbejder bliver ramt af en alvorlig arbejdsskade eller sygdom. Derfor skal arbejdspladsen sætte ind i god tid, så medarbejderen får den nødvendige hjælp til både at komme sig og at komme godt tilbage i jobbet - få gode råd og mere information hos Arbejdstilsynet .

Mere MOST – og mindre fravær

Personaleledelse spiller en afgørende rolle, når sygefraværet skal ned og trivslen skal op. Det viser erfaringerne fra Region Syddanmark, som igennem en målrettet indsats har mindsket sygefraværet med 20 %.

Seks elementer i et lavt sygefravær

Helhedsorienterede indsatser er nødvendige, hvis sygefraværet skal reduceres. Det viser erfaringerne fra fire kommuner, som har formået at sænke sygefraværet markant. Erfaringerne kan også udnyttes i staten, regionerne og finanssektoren.

Trivsel og social kapital - hvad påvirker sygefraværet?

Trivsel, sundhed og et sikkert arbejdsmiljø forebygger sygefravær. Det forebyggende arbejde handler derfor også om samarbejde, arbejdsglæde og social kapital.

Nærvær og fravær: To modsat rettede faktorer

Når I skal vurdere, hvordan arbejdsmiljø og sygefravær spiller sammen på jeres arbejdsplads, kan det være nyttigt at se på både nærværs- og fraværsfaktorer.

Statistikken - muligheder og begrænsninger

Sygefraværsstatistikken giver et billede af det enkelte arbejdssteds fravær. Hvor skarpt det bliver, afhænger af hvor detaljeret og præcis statistikken er.

Ledelse og medindflydelse

Ledelsens opgave er at skabe en sund kultur omkring sygefravær, som hele organisationen forstår og deler. Samtidig skal medarbejderne og de formelle samarbejdsfora involveres aktivt for at skabe bredt ejerskab til indsatser og politikker.

Roller og ansvar i håndtering af sygefravær

Både ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen har vigtige roller i forhold til sygefraværet og bør samarbejde tæt om opgaven. Men det er vigtigt, at I har styr på roller og ansvar.