Del: - -

Podcast: Det gode udgangspunkt

Et godt samarbejdet mellem den professionelle, forældre eller pårørende styrker trivslen hos både borger og medarbejder, men samarbejdet kan også komme på prøve - og det er faktisk ligegyldigt, om det handler om forældre til barnet i vuggestuen, børnehaven eller skolen, som pårørende til en patient, borger på døgninstitution eller på plejehjemme.

Om det er er korte møder eller længere relationer. For det er mange af de samme mekanismer som kan være med til at drive en konflikt. I denne podcastserie undersøger vi gennem tre episoder de faldgruber, der kan opstå, når konflikten undertiden udspiller sig. Kender du for eksempel dine forældre godt nok (og skal du det), hvordan tilrettelægger man sit arbejde, så man ikke brænder ud, og hvordan håndterer man krisen, når den først er en realitet? Det kan du høre meget mere her:

Måske har du allerede kigget på de tre dialogkort om et godt forældre- og pårørendesamarbejdet, der er lanceret sideløbende med denne podcast serie, hvis ikke – så kan du hente mere inspiration der.

#1 Forældrefælden

Forældre i dag er engagerede, nogle gange så engagerede at de rykker helt ind på sidelinjen i vuggestuer, børnehaver og skoler. Men det er ikke nødvendigvis til gavn for børnenes trivsel og er ofte roden til konflikt. Psykolog Rikke Yde Tordrup, giver gode råd til, hvordan man undgår konflikt.

Medvirkende: Rikke Yde Tordrup, psykolog og klinisk specialist i børn og unge og forfatter
til bogen Markante forældre.
Vært Karen Sigrid Jacobsen

#2 I følelsernes vold

At arbejde med mennesker, der af forskellige årsager har brug for hjælp og støtte, betyder et stort følelsesmæssigt pres på den professionelle. Derfor er det vigtigt at tilrettelægge arbejdet, så både borgere, pårørende og ledelse får mest muligt ud af medarbejderen. Psykolog og leder på Institut for Belastningspsykologi, Rikke Høgsted er gæst.

Medvirkende: Rikke Høgsted der er psykolog og leder på Institut for Belastningspsykologi Vært Karen Sigrid Jacobsen

#3 Krisens anatomi

En krise behøver ikke at være en katastrofe for en organisation. Hvis den bliver grebet rigtigt an, kan den faktisk gå hen at blive en styrke for en organisation. Hør krise og ledelsesrådgiver Flemming Hansen fortælle om krisens anatomi.

Medvirkende Flemming Andersen, Krise- og ledelsesrådgiver
Vært: Karen Sigrid Jacobsen


Senest revideret den 27. juni 2024