Krisehjælp, opfølgning og handleplan
Umiddelbart efter en episode med trusler og vold er det vigtigste at de involverede medarbejder får psykisk førstehjælp og bliver bragt på skadestuen, hvis de er komme til skade. Dernæst er det vigtig at informere og følge op på episoden for at forhindre gentagelser.
Krisens faser
Det er almindeligt, at man som offer skammer sig over ikke at have magtet en situation, der udviklede sig til en voldelig episode.
Bearbejd krisen med en god handleplan
Det kan have alvorlige følger for en medarbejder at blive udsat for vold og trusler. Ofte udløser hændelsen en akut krise.
Eksempel på krisehjælp
Denne beskrivelse er et eksempel på, hvordan krisehjælp i forbindelse med en voldsepisode kunne se ud.
Registrering af vold
For at skabe synlighed om volden og blive bedre til at forebygge den er det naturligvis vigtigt at arbejdspladsen ved, hvor volden forekommer - om der er særlige områder, arbejdsfunktioner eller medarbejdergrupper - hvor risiko for vold er til stede.
Anmeldelse
Erstatning
Når der forekommer vold på arbejdspladser er der forskellige muligheder for erstatning. Arbejdsskadeloven, Erstatningsansvarsloven og Offererstatningsloven sætter alle forskellige rammer for erstatningens omfang.