Mediefiltre
Kategorifiltre
2472 søgeresultater fundet på

Dialogspil: 'Tæt på vold'

Kortspillet 'Tæt på vold' har til formål at skabe en god dialog omkring holdninger, erfaringer og ideer til at forebygge vold.

Love og regler om digital chikane

Der er en række forskellige love og regler, som dækker episoder om vold og trusler samt digital chikane. Det handler ikke blot om Arbejdsmiljøloven og de forskellige vejledninger fra Arbejdstilsynet. Også straffeloven, persondataloven og 'respektpakken' har betydning.

9 gode råd

Læs 9 konkrete råd til, hvad medarbejdere, ledere og arbejdsmiljøorganisation kan gøre på arbejdspladsen for at forebygge digital chikane og sikre, at I følger op, hvis den alligevel forekommer.

Opfølgning på digital chikane

Det er arbejdsgiverens og ledelsens opgave at følge op, når en medarbejder oplever digital chikane. Det er vigtigt at sikre dokumentation for det, der er sket, få det krænkende slettet og at yde støtte til den person, det er gået ud over.

Inspiration fra andre arbejdspladser

Læs her, hvordan Odsherred Kommune, Aarhus Kommune og Domstolsstyrelsen på hver sin måde håndterer de digitale trusler og chikane, som politikere, dommere og menige medarbejder udsættes for.

Forebyggelse af digital chikane

Det første skridt i forebyggelse af digital chikane er at bringe problemet frem i lyset og tale åbent om det. I forebygger bedst ved at have faste procedurer - som er kendt af alle - og ved at uddanne medarbejdere og ledere i at undgå risiko og håndtere episoderne rigtigt.

Digital chikane: Vold og trusler på nettet

Digital chikane omfatter situationer, hvor digitale medier som e-mail, sociale medier, blogs og hjemmesider bruges til at chikanere, true eller skræmme nogen. Når digital chikane har relation til arbejdet, er det et arbejdsmiljøproblem, som arbejdspladsen skal tage sig af.

Bearbejd krisen med en god handleplan

Det kan have alvorlige følger for en medarbejder at blive udsat for vold og trusler. Ofte udløser hændelsen en akut krise.

Krisens faser

Det er almindeligt, at man som offer skammer sig over ikke at have magtet en situation, der udviklede sig til en voldelig episode.

Nedtrap konflikten

Kommunikation er som regel det vigtigste redskab til at håndtere en begyndende konflikt. I kommunikationen ligger muligheden for at finde frem til borgerens behov og håndtere situationen.

Retningslinjer for forebyggelse af vold

Vold er aldrig et individuelt problem, og derfor er forebyggelse af vold også et fælles anliggende for arbejdspladsen. Med retningslinjer er arbejdspladsen bedre rustet, hvis volden opstår.

Årsager til trusler og vold

Vold er ofte udtryk for afmagt, og opstår typisk, fordi en borgeren, patienten eller eleven føler sig ydmyget, overset, umyndiggjort eller forkert behandlet.