Mediefiltre
Kategorifiltre
2450 søgeresultater fundet på
Retningslinjer for forebyggelse af vold
Vold er aldrig et individuelt problem, og derfor er forebyggelse af vold også et fælles anliggende for arbejdspladsen. Med retningslinjer er arbejdspladsen bedre rustet, hvis volden opstår.
Årsager til trusler og vold
Vold er ofte udtryk for afmagt, og opstår typisk, fordi en borgeren, patienten eller eleven føler sig ydmyget, overset, umyndiggjort eller forkert behandlet.
Fakta om vold og trusler på arbejdet
Vold og trusler på arbejdspladsen er voksende, og kvinder er mere udsatte end mænd. Det viser tal fra Danmarks Statistik og det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Publikationer - Konflikter
Her finder du en oversigt over vores publikationer om konflikter. Klik på en publikation i oversigten for at downloade og få mere information.
Håndtering af konflikter
I konflikthåndtering gælder det om at skabe en god ramme for dialog om, hvad konflikten handler om med de involverede, så de har tillid til og magter at indgå i den svære dialog.
Kollegial supervision
Kollegial supervision skaber fælles læring og udvikling på arbejdspladsen. Som medarbejdere bliver vi i fællesskab klogere på svære problemstillinger, lærer af succeshistorier, deler viden og erfaringer, får nye idéer og inspiration og ikke mindst lærer vores kolleger bedre at kende. Det skaber en konstruktiv dialog i hverdagen, som gør det muligt at undgå skadelige konflikter.
Anerkendende undersøgelse
I fastlåste konflikter er den anerkendende undersøgelse et godt alternativ til den traditionelle måde at løse konflikter på. Metoden er også god til konflikter, hvor mange parter er involveret.
Dialog i stedet for diskussion
Måden I taler til hinanden på, har betydning for, hvordan du oplever det psykiske arbejdsmiljø. Derfor skal I forholde jer til, hvordan I generelt kommunikerer med hinanden på arbejdspladsen, og du skal forholde dig til, hvordan du selv kommunikerer. Fremmende eller hæmmende du et konstruktivt samarbejde?
Aktiv lytning
Ofte opstår konflikter, fordi vi fokuserer på at fremføre vores egne synspunkter og glemmer at lytte til det, andre siger. I aktiv lytning er målet at forstå, hvad den anden mener - ikke kun at fremføre egne synspunkter. Det skaber større gensidig forståelse.
Kulturen skal kunne håndtere konflikter
Konflikter er en naturlig del af hverdagen på en arbejdsplads. Udfordringen er at skabe en kultur, som gør det muligt at håndtere konflikterne, så de ikke udvikler sig destruktivt. Kulturen hænger sammen med de værdier, I bygger jeres arbejde på.
Adskil det private, personlige og professionelle
Når du arbejder med andre mennesker, bruger du dig selv som redskab, og følelserne kan nemt blande sig i den professionelle samtale. Når det sker, kommer du let i en forsvarsposition. Så er det svært at bevare det professionelle overblik. En måske berettiget kritik kan udvikle sig til en konflikt.
Forebyg konflikter med handlingsplan og klare spilleregler
Uløste konflikter på arbejdspladsen giver ofte de involverede medarbejdere en følelse af usikkerhed, nederlag og af ikke at kunne magte situationen.