Mediefiltre
Kategorifiltre
2472 søgeresultater fundet på
Forandringer – Roller og ansvar
IGLO-modellen kan være med til at give et overblik over, hvem i organisationen, der har hvilke roller og behov i forbindelse med forandringer.
Fakta om forandringer: Hvad siger forskningen om forandringsprocesser?
Hvordan reagerer vi, når der sker forandringer på arbejdspladsen, og hvordan skaber man gode forandringsprocesser? Bliv klogere her.
Alle publikationer - Støj, lys og luft
Her finder du en oversigt over vores publikationer om støj, lys og luft. Klik på en publikation i oversigten for at downloade og få mere information.
Kort og godt om fugt og skimmelsvampe
Skimmelsvampe er kun sjældent akut sundhedsskadelige. Men de er tegn på, at der er alvorlige problemer med indeklimaet i bygningen.
Case: Den perfekte akustik i Frederiksbjerg Børnehus
"Jeg har aldrig i mine 25 år som pædagog været i en institution, der er så godt lyddæmpet. Her er bare fantastisk!", siger Preben Larsen, pædagogisk leder i Frederiksbjerg Børnehus i Aarhus. Læs her, hvordan resultatet er blevet så godt.
Tumlelunden: Afsæt i funktioner og bevægemønstre
Pædagogikken og den daglige organisering af arbejdet har været styrende for udformningen af et helt nyt hus til Tumlelunden i Viborg. Huset er et resultat af en grundig proces og trækker på fire års erfaringer fra knap så velegnede lokaler.
Case: Fra åben plan til opdelte rum i Potteskåret i Valby
Den oprindelige åbne plan måtte ændres kraftigt i fritidshjemmet Potteskåret i Valby: Støjen var simpelhen for voldsom. Men en kombination af skillevægge, lydsluser og en ændret indretning og brug af rummene har løst de fleste problemer.
Dæmp støjen gennem ændret adfærd og nye leveregler
Den pædagogiske praksis kan have stor indflydelse på støjniveauet. Det handler bl.a. om at sprede børnene, at sikre pædagogiske tilbud til alle og at gribe konsekvent ind over for støjende adfærd.
Dæmp støjen gennem ændret indretning og nyt inventar
I kan opnå mærkbare forbedringer i støj og akustik ved at arbejde med rummenes indretning. Både gennem selve inventaret og ved at skabe rum-i-rummene og 'stationer', der spreder børnene.
Bygningen er udgangspunktet: Dæmp støjen med god akustik
Akustikken i bygningen og rummene skal være i orden. Det er et fundamentalt krav til dagtilbud og SFO og en forudsætning for, at I kan få et acceptabelt støjniveau. Ofte er det hverken dyrt eller besværligt at opnå klare forbedringer i akustikken.
Hvor kommer støjen fra?
Der er tre hovedkilder til støj i dagtilbud og SFO. Støjen fra mennesker er klart den vigtigste og mest forstyrrende. I daginstitutioner er det ofte puderummet og garderoben, som giver mest støj.
Det siger børnene selv om støj
Undersøgelser viser, at rigtig mange børn er generet af larm i dagtilbud og SFO - især larm fra de andre børn. Men ikke alle børn er generet: Nogle har 'stenører' og andre har følsomme 'glasører'.