Gør status og planlæg, hvordan I vil arbejde i jeres arbejdsmiljøgruppe

Del indhold:

Brug værktøjet som afsæt for at styrke samarbejdet i arbejdsmiljøgruppen og komme i mål med arbejdsmiljøindsatsen. Ved brug af to arbejdsark laver I et statusoverblik over, hvordan det ser ud med arbejdsmiljøarbejdet lige nu, hvor I vil hen, og hvordan I når dertil.

Sådan bruger I værktøjet:

  • Udfyld de to ark med status og mål for jeres arbejde

Derefter kan i fx drøfte:

  • Deltager vi aktivt på fællesmøder, faciliterer og samler op?
  • Melder vi systematisk tilbage på vores møder om, hvad vi ser?
     
  • Til jer, der vil gøre status på jeres samarbejde om arbejdsmiljø i arbejdsmiljøgruppen.

Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.

Du skal forvente at bruge 10 minutter på forberedelse.

  • Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
  • Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
  • Planlæg grupper, hvis relevant: Hvis der indgår gruppearbejde, så lav en plan for, hvordan grupperne skal dannes, og hvordan arbejdet skal tilrettelægges.

Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår. I værktøjet finde I inspiration til, hvordan I kan komme videre med arbejdet.

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med andet og mere for at komme godt i gang med arbejdsmiljøet, så se publikationen "På forkant". 


Senest revideret den 04. juni 2025