Drøft kompetencerne til arbejdsmiljøarbejdet
Det er vigtigt, at jeres arbejdsmiljøorganisation har de nødvendige kompetencer til at kunne forebygge arbejdsmiljøproblemer på jeres arbejdsplads. Her på siden finder I både introduktion til temaet og konkrete værktøjer til hvordan I kan tale om kompetencerne og følge op på det, I beslutter.
I finder:
- Et grundlæggende værktøj til at tage drøftelsen
- Tre supplerende værktøjer, hvis noget skal uddybes
- En powerpoint, der kan bruges til enkel formidling af budskaberne og de fire værktøjer
- Fem korte videoer, der præsenterer værktøjerne og powerpointen.
- En artikel, der forklarer BFA’s budskaber ift. at drøfte kompetencerne
- Et optaget webinar, der giver en samlet introduktion til værktøjerne og powerpointen
Værktøj: Drøft kompetencerne
Værktøj: Drøft kompetencerne til jeres arbejdsmiljøarbejde
Det er vigtigt, at arbejdsmiljøorganisationen har de nødvendige kompetencer til at kunne forebygge arbejdspladsens arbejdsmiljøproblemer. Dette materiale giver jer et enkelt forslag til, hvordan I kan drøfte kompetencerne på et møde.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
Afstem forventninger
Kortlæg jeres kompetencer
Supplerende værktøj: Kortlæg jeres kompetencer til de konkrete opgaver
Hvilke opgaver skal I løse i arbejdsmiljøarbejdet, og hvordan er I klædt på til det? Med kompetencenettet kan I folde ud, hvad opgaverne kræver, og hvordan I lykkes med det. Så kan I lettere vurdere, hvor der er brug for at styrke jeres viden eller kompetencer.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
Hvordan inddrager I arbejdspladsen
Se webinar: Drøft kompetencerne
Artikel
Introduktion til drøft kompetencerne
PowerPoint: Drøft kompetencerne til jeres arbejdsmiljøarbejde - intro
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
BFA's budskaber: Drøft kompetencerne
Drøft kompetencerne til arbejdsmiljøarbejdet
Det er vigtigt, at jeres arbejdsmiljøorganisation har de nødvendige kompetencer til at kunne forebygge arbejdsmiljøproblemer på jeres arbejdsplads. Her på siden finder I både introduktion til temaet og konkrete værktøjer til hvordan I kan tale om kompetencerne og følge op på det, I beslutter.
I finder:
- Et grundlæggende værktøj til at tage drøftelsen
- Tre supplerende værktøjer, hvis noget skal uddybes
- En powerpoint, der kan bruges til enkel formidling af budskaberne og de fire værktøjer
- Fem korte videoer, der præsenterer værktøjerne og powerpointen.
- En artikel, der forklarer BFA’s budskaber ift. at drøfte kompetencerne
- Et optaget webinar, der giver en samlet introduktion til værktøjerne og powerpointen
Værktøj: Drøft kompetencerne til jeres arbejdsmiljøarbejde
Det er vigtigt, at arbejdsmiljøorganisationen har de nødvendige kompetencer til at kunne forebygge arbejdspladsens arbejdsmiljøproblemer. Dette materiale giver jer et enkelt forslag til, hvordan I kan drøfte kompetencerne på et møde.
Bliv guidet gennem værktøjet: Drøft kompetencerne til arbejdsmiljøarbejdet
Denne video introducerer til værktøjet Drøft kompetencerne til arbejdsmiljøarbejdet. Videoen varer 6 minutter og 41 sekunder.
Supplerende værktøj: Afstem forventninger til samarbejdet i arbejdsmiljøgruppen
Brug opgavepyramiden til at afstemme jeres indbyrdes forventninger, når I etablerer jer som arbejdsmiljøgruppe, får nye medlemmer eller giver jeres samarbejde et servicetjek. Udfyld pyramiden med, hvor I allerede lykkes godt, og hvor I har brug for at udvikle jeres kompetencer.
Bliv guidet gennem værktøjet: Afstem forventninger til samarbejdet i arbejdsmiljøgruppen
I denne 3-minutters video introduceres pyramiden til at afstemme forventninger til samarbejdet.
Supplerende værktøj: Kortlæg jeres kompetencer til de konkrete opgaver
Hvilke opgaver skal I løse i arbejdsmiljøarbejdet, og hvordan er I klædt på til det? Med kompetencenettet kan I folde ud, hvad opgaverne kræver, og hvordan I lykkes med det. Så kan I lettere vurdere, hvor der er brug for at styrke jeres viden eller kompetencer.
Bliv guidet gennem værktøjet: Kortlæg jeres kompetencer til de konkrete opgaver
Videoen her introducerer på 3 minutter til kompetencenettet, som hjælper til at stille skarpt på opgaverne i arbejdsmiljøarbejdet.
Supplerende værktøj: Skab overblik over, hvordan I inddrager arbejdspladsen
Inddragelse og involvering af arbejdspladsen er centralt for at lykkes med at styrke arbejdsmiljøet. Brug involveringsskemaet til at skabe overblik over, hvordan I allerede inddrager arbejdspladsen i arbejdsmiljøarbejdet – og hvor I kan have brug for at styrke inddragelsen.
Bliv guidet gennem værktøjet: Skab overblik over, hvordan I inddrager arbejdspladsen
Bliv introduceret på 3 minutter og 30 sekunder til, hvordan I kan arbejde systematisk med at inddrage arbejdspladsen i arbejdsmiljøarbejdet.