I et samarbejde er det nemlig vigtigt at I sikre, at I er afklaret om, hvordan I bedst løser opgaven på alle niveauer, og hvilke forventninger I har til hinandens særlige indsats. Opgavepyramiden hjælper jer til at tale om jeres forventninger ud fra tre niveauer:
- Det basale niveau – er der styr på fx APV, handleplan, dagsordner og referater
- Det relationelle niveau– jeres samarbejde i arbejdsmiljøgruppen og jeres relationer til dem, I repræsenterer.
- Det unikke for jer niveau – hvad vil I gerne opnå med jeres arbejde?
Værktøjet kan bruges, når I som arbejdsmiljøgruppe ønsker at styrke jeres samarbejde eller at udvikle et fælles samarbejdsgrundlag. I kan også bruge værktøjer hvis I skal i gang med arbejdsmiljøarbejdet, og gerne vil etablere jer som arbejdsmiljøgruppe.
Du skal forvente at bruge 20 minutter på forberedelse.
- Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
- Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
Der kan opstå spørgsmål og usikkerhed eller benspænd og modstand undervejs i processen – det er helt naturligt. Overvej derfor på forhånd, hvad der vil kunne dukke op, og hvordan du vil håndtere dette. Så er du bedre forberedt og kan skabe en tryg og konstruktiv dialog.
Du kan for eksempel overveje:
- Hvilke spørgsmål kan der opstå?
- Hvor kan der være tvivl eller bekymringer?
- Hvad kan spænde ben for processen?
- Og hvad vil du gøre, hvis der kommer kritik eller modstand?
Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal I i arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår.
Vil du vide mere?
Vil du arbejde med andet og mere for at komme godt i gang med arbejdsmiljøarbejdet, så se publikationen "På forkant".