Stress i cheflaget har en særlig effekt. Derfor er det vigtigt, at du som leder også tager vare på dit eget arbejdsmiljø. Her finder du artikler, podcasts og videoer med små øvelser og tips til dig som leder.
Hvor kommer stressen fra?
Kig dig selv i spejlet
Stress kan ramme i mange dele af en organisation. Men når symptomerne rammer i cheflaget, har det en særlig effekt.
Derfor er det vigtigt, at du som leder også tager vare på dit eget arbejdsmiljø.
”Hvis en leder mister overblikket, så er det fatalt, fordi organisationen langsomt mister overblikket. Medarbejderne har brug for en, der sidder i toppen og rådgiver, vejleder og flytter tingene som de skal være,” siger erhvervspsykolog Tue Isaksen fra ArbejdsmiljøCentret.
Det kan opfattes som et arbejdsmæssigt nederlag, hvis man som leder skal afvise en opgave. Men netop denne gerning kan gøre en væsentlig forskel, når det kommer til stress.
Det handler om at fokusere på kerneopgaven. Som leder skal man stille sig selv spørgsmålet: ”Hvad er din opgave, din ramme og dine ressourcer?”
Det handler optimalt om at sige nej i de situationer, hvor lederen og medarbejdergruppen ikke magter opgaven. Det kan have en afsmittende effekt, hvor lederen viser sig som rollemodel i organisationen, og dermed bidrager til et sundt arbejdsmiljø.
”Du har en forpligtelse til at passe på dig selv, fordi du er ansvarlig for organisationen og dine medarbejdere,” slår Tue Isaksen fast.
Se video med erhvervspsykolog Tue Isaksen om, hvordan stress opstår på arbejdspladsen.
Den svære samtale
Sådan bringer du stress på banen
Når en medarbejder viser tegn på stress, er det vigtigt at handle hurtigt. En tidlig samtale kan gøre forskellen.
”Ofte vil man møde en medarbejder, der er præget af magtesløshed, fyringsangst og selvbebrejdelse” siger psykolog og forsker Tanja Kirkegaard.
Det vigtigste i en stress-samtale er at udvise omsorg og signalere, at man vil beholde medarbejderen. Undgå at komme med for mange løsninger – lyt i stedet og stil spørgsmål.
Afslut samtalen med en konkret aftale om næste skridt og tidspunkt for opfølgning.
Se video med psykolog Tanja Kirkegaard om stress-samtalen som ledelsesværktøj.
Tre tips til chefen mod stress
- En fast ugentlig pause: Afsæt uforstyrret tid til refleksion.
- Ræk ud: Dyrk et netværk med andre ledere.
- Arbejdsglæde: Lav et mindmap over det, der giver energi.
Se video om hvordan du arbejder med din egen arbejdsglæde.
Tre podcasts
Om stress i ledelse og organisation
-
Førstehjælp til lederen
Psykolog Pia Ryom giver et indblik i sit arbejde med stressramte ledere. -
Travl arbejdsplads
Erhvervspsykolog Tue Isaksen om at spotte og forebygge stress. -
Sygemeldinger og frustration
Theresa Larsen og Tine Johnsen fra Køge Kommune fortæller, hvordan de vendte udviklingen.
Prioritér!
Alt er ikke lige vigtigt
Når alt opleves vigtigt, bliver intet prioriteret. Hjælp medarbejderne med at identificere kerneopgaven.
På Kløverskolen i Sønderborg gik ledelsen sammen med medarbejderne om at sætte fokus på kerneydelsen. Det skabte arbejdsglæde og færre sygemeldinger.
Se video med skoleleder Trine Petersen om arbejdet med kerneopgaven.
Stop stressen sammen
Når kollegaen er den hjælpende hånd
På Hvidovre Hospital har kollegial sparring vist sig effektiv til at styrke arbejdsmiljøet og forebygge stress.
Kollegahjælp foregår frivilligt og er lagt ind i vagtplanen. Det giver tryghed og et sted at ventilere de svære oplevelser.
Se video med jordemoder Liv Keiding og chefjordemoder Dorte Dahl.
Har du overblikket?
Få styr på kaos
Kalenderaftaler, skiftende mål og højt tempo kan føre til kognitivt overload. Selv små ændringer kan give ro.
“Det fundamentale problem for det moderne menneske er, at vi går rundt i en højteknologisk verden med eksponentiel vækst. Men vi er udstyret med en ”gammel” analog hjerne,” fortæller psykolog Henrik Tingleff.
Informationsstrømmen er overvældende, og hjernen er på overarbejde. Korte pauser og ro skaber mentalt overskud.
Eksempler: Arbejd bag lukket dør, skab fælles strategier med kolleger og sæt grænser for møder.
Senest revideret den 07. maj 2025 p >