Sikkert fodfæste – i praktik, oplæring og klinisk undervisning
”Sikkert fodfæste” er en samling materialer og værktøjer med fokus på samspillet mellem arbejdsmiljø og læringsmiljø. De er brugbare for både studerende og elever samt alle jer på arbejdspladsen, som har kontakt med eller indflydelse på studerende og elever i forbindelse med praktik, oplæring og klinisk undervisning.
Hvert af de fem materialer er målrettet, så de giver en håndsrækning uanset hvilken rolle du har i forbindelse med praktik og oplæring: Lokal leder, Praktikvejleder/oplæringsansvarlig/underviser, Kollega, Medlem af arbejdsmiljøgruppen eller Elev/studerende.
Materialerne er udviklet af BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration og formålet er at give inspiration til, hvordan studerende og elever kan forberede deres kommende praktik eller oplæring, og hvordan I på arbejdspladsen kan tilrettelægge forløbene med fokus på god opstart, gennemførelse og afrunding.
Hensigten er at tilgodese arbejdsmiljøet i forbindelse med praktik, oplæring og klinisk undervisning. Det er altså ikke en anvisning til, hvordan man sammensætter fuldstændige og færdigudviklede forløb for den studerende/eleven.
Du finder Sikkert fodfæste til praktik og oplæring lige efter materialerne til klinisk undervisning
Hvis du har benyttet vores materialer fRA "sikkert fodfæste", vil vi meget gerne høre fra dig. Udfyld venligst denne formular, så vil vi kontakte dig.
Publikationer
Den studerende - Klinisk undervisning
Dette værktøj er til dig, som skal i klinisk undervisning Det kan hjælpe dig at overveje, hvad du forventer af din kliniske undervisning, og hvad som betyder noget for dig, dit arbejdsmiljø og din læring. Det kan su bruge værktøjet til.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
Arbejdsmiljøgruppen - Klinisk undervisning
Det har betydning for arbejdsmiljøet, når en studerende starter i klinisk undervisning. Den daglige drift skal fungere, samtidig med at den studerende lærer nyt. Jo større sammenhæng der er mellem læringsmiljø og arbejdsmiljø jo bedre.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
Tjekliste til inspiration for god modtagelse - praktik og oplæring
God modtagelse er et af de bærende elementer, når arbejds- og læringsmiljø skal tilgodeses. Brug tjeklisten som inspiration. Tjeklisten er særligt til dig, som praktikvejleder, oplæringsansvarlig, leder eller arbejdsmiljøgruppe.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
Kolleger - Praktik og oplæring
Det kan stille en række krav til jer som kolleger, når en elev eller studerende starter i oplæring/praktik. Til jer er der en samling dialogkort, som I kan drøfte for at skabe fælles forståelse for, hvordan jeres arbejdsmiljø hænger sammen med gode praktik- og oplæringsforløb.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
Arbejdsmiljøgruppen - Praktik og oplæring
Det har betydning for arbejdsmiljøet, når en studerende eller elev starter i praktik/oplæring. Den daglige drift skal fungere, samtidig med at den studerende lærer nyt. Jo større sammenhæng der er mellem læringsmiljø og arbejdsmiljø jo bedre.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)
Sikkert fodfæste – i praktik, oplæring og klinisk undervisning

”Sikkert fodfæste” er en samling materialer og værktøjer med fokus på samspillet mellem arbejdsmiljø og læringsmiljø. De er brugbare for både studerende og elever samt alle jer på arbejdspladsen, som har kontakt med eller indflydelse på studerende og elever i forbindelse med praktik, oplæring og klinisk undervisning.
Hvert af de fem materialer er målrettet, så de giver en håndsrækning uanset hvilken rolle du har i forbindelse med praktik og oplæring: Lokal leder, Praktikvejleder/oplæringsansvarlig/underviser, Kollega, Medlem af arbejdsmiljøgruppen eller Elev/studerende.
Materialerne er udviklet af BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration og formålet er at give inspiration til, hvordan studerende og elever kan forberede deres kommende praktik eller oplæring, og hvordan I på arbejdspladsen kan tilrettelægge forløbene med fokus på god opstart, gennemførelse og afrunding.
Hensigten er at tilgodese arbejdsmiljøet i forbindelse med praktik, oplæring og klinisk undervisning. Det er altså ikke en anvisning til, hvordan man sammensætter fuldstændige og færdigudviklede forløb for den studerende/eleven.
Du finder Sikkert fodfæste til praktik og oplæring lige efter materialerne til klinisk undervisning
Hvis du har benyttet vores materialer fRA "sikkert fodfæste", vil vi meget gerne høre fra dig. Udfyld venligst denne formular, så vil vi kontakte dig.

Underviseren - Klinisk undervisning
Dette værktøj er til dig, som er klinisk underviser. Værktøjet giver dig en håndsrækning med at understøtte og udvikle et godt arbejdsmiljø i forbindelse med klinisk undervisning.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Den studerende - Klinisk undervisning
Dette værktøj er til dig, som skal i klinisk undervisning Det kan hjælpe dig at overveje, hvad du forventer af din kliniske undervisning, og hvad som betyder noget for dig, dit arbejdsmiljø og din læring. Det kan su bruge værktøjet til.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Lederen - Klinisk undervisning
Dette værktøj er til dig, som er leder.. Med udgangspunkt i arbejdspladsens ressourcer kan du bruge værktøjet til at understøtte synergien mellem jeres arbejdsmiljø og klinisk undervisning.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Tjekliste til inspiration for god modtagelse - Klinisk undervisning
God modtagelse er et af de bærende elementer, når arbejds- og læringsmiljø skal tilgodeses. Brug tjeklisten som inspiration. I finder den her:
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Kolleger - Klinisk undervisning
Til jer er der en samling dialogkort, som I kan drøfte for at skabe fælles forståelse for, hvordan jeres arbejdsmiljø hænger sammen med klinisk undervisning. I finder dialogkortene her.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Arbejdsmiljøgruppen - Klinisk undervisning
Det har betydning for arbejdsmiljøet, når en studerende starter i klinisk undervisning. Den daglige drift skal fungere, samtidig med at den studerende lærer nyt. Jo større sammenhæng der er mellem læringsmiljø og arbejdsmiljø jo bedre.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Praktikvejleder eller oplæringsansvarlig
Det er en vigtig opgave for dig som praktikvejleder/oplæringsansvarlig at have øje for arbejdsmiljøet, når den studerende/elev skal modtages og have det bedst mulige rum for trivsel, læring og faglig udvikling.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Den studerende og eleven - Praktik og oplæring
Meget forandrer sig, når du skal begynde i praktik eller oplæring. Lidt forberedelse kan hjælpe dig til at få en god og tryg start - og en lærerig tid på arbejdspladsen.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Lederen - Praktik og oplæring
Dette værktøj er til dig som er leder. Det påvirker arbejdsmiljøet, når en elev eller studerende starter hos jer. Den daglige drift skal fungere, samtidig med at den studerende eller eleven lærer nyt.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Tjekliste til inspiration for god modtagelse - praktik og oplæring
God modtagelse er et af de bærende elementer, når arbejds- og læringsmiljø skal tilgodeses. Brug tjeklisten som inspiration. Tjeklisten er særligt til dig, som praktikvejleder, oplæringsansvarlig, leder eller arbejdsmiljøgruppe.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Kolleger - Praktik og oplæring
Det kan stille en række krav til jer som kolleger, når en elev eller studerende starter i oplæring/praktik. Til jer er der en samling dialogkort, som I kan drøfte for at skabe fælles forståelse for, hvordan jeres arbejdsmiljø hænger sammen med gode praktik- og oplæringsforløb.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)

Arbejdsmiljøgruppen - Praktik og oplæring
Det har betydning for arbejdsmiljøet, når en studerende eller elev starter i praktik/oplæring. Den daglige drift skal fungere, samtidig med at den studerende lærer nyt. Jo større sammenhæng der er mellem læringsmiljø og arbejdsmiljø jo bedre.
Hent materialet (åbnes i nyt vindue)