Det fremgår af tal fra NFA, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Samtidig er støj et alvorligt problem for børnene, som svækker deres læring og forsinker deres sproglige udvikling.
Stop støjen i dagtilbud og SFO
I dette afsnit kan I læse om, hvordan I kan forbedre støjforholdene og mindske gener ved på jeres arbejdsplads. Siderne er rettet mod ledere og arbejdsmiljøgrupper i både kommunale og private dagtilbud og SFO'er. Indholdet kan også være nyttigt for MED-udvalg, kommunale arbejdsgivere og bestyrelser i private og selvejende institutioner.
Hør hvad børnene selv siger om støj
Sæt støjen på dagsordenen
På disse sider kan I finde baggrundsviden, inspiration og konkrete værktøjer til at dæmpe støjen. Materialet er tænkt til støtte for arbejdsmiljøgruppe og ledelse hvis I har problemer med støj og dårlig akustik, eller hvis I skal renovere eller bygge nyt og vil benytte muligheden for at forbedre det akustiske indemiljø.
- Sådan kommer I godt i gang: Få overblik over en god proces til at dæmpe støjen på jeres arbejdsplads..
- Værktøjskasse til et godt møde om støj - med bl.a. film, quiz, interaktiv grafik og øvelser.
- Hent lynguide med 5 tips til bedre akustik, som I kan bruge til at sætte processen i gang på arbejdspladsen.
Støj skader både børn og voksne
Forstyrrende, generende og høreskadende lyd skal bekæmpes. Ikke bare for jeres egen skyld, men også for børnenes:
- Konsekvenser af støj: Støj svækker børnenes indlæring og sproglige udvikling.
- Det siger børnene selv om støj i hverdagen.
Tre 'hovedveje' til mindre støj
Der er mange kilder til støj, men generelt er det støjen fra andre mennesker, som generer mest. Heldigvis kan man gøre meget for at reducere eller fjerne den generende støj - og ofte kan man nå langt for enkle midler:
- Selve bygningen og akustikken i rummene skal være i orden. Man kan ikke løse støjproblemer, hvis der er fejl eller mangler i bygningerne og deres konstruktion - kun afhjælpe dem.
- Indretningen af rummene med alt fra mobile støjskærme og rumdelere til plastikservice og filtdutter under klodskasserne kan reducere støjbelastningen.
- Organisation og pædagogik kan også have stor indflydelse på støjniveauet. Det handler om fx aftaler om adfærd, bisværme og brug af udearealer. Og om en gennemtænkt brug af rummene, hvor støjende aktiviteter adskilles fra stillerum.
Læs mere
- Cases og eksempler: Læs om erfaringer fra en række dagtilbud og SFO'er
- Love og regler om støj - og specielt reglerne om støj i rum for børn og unge.
Note: Dette afsnit erstatter branchevejledningen "Om natten er her stille, men om dagen..." fra 2010. Indholdet er opdateret og ført a jour i januar 2017 i forhold til ny forskning og nye regler og anvisninger fra bl.a. Arbejdstilsynet og i Bygningsreglementet.