Handleplanen er et grundlæggende værktøj i arbejdsmiljøarbejdet. Den hjælper jer med at skabe overblik over:
- Hvordan opgaverne skal prioriteres
- Hvornår opgaven skal løses – og af hvem
- Hvordan I vil følge op på fremdriften i opgaven
- Hvordan I vil informere og inddrage medarbejderne i opgavens fremdrift og resultater
Brug værktøjet til opfølgning på jeres APV eller som en fast bestanddel af jeres møder, så I sikrer fremdrift med jeres indsatser. Brug handleplanen til at synliggøre fremdrift og invitere medarbejderne til ejerskab over arbejdsmiljøarbejdet.
Herunder kan du se en gennemgang af værktøjets dele
Du skal forvente at bruge 15 minutter på forberedelse.
- Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
- Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
I videoen her kan du se nogle tips til dig som tovholder
Der kan opstå spørgsmål og usikkerhed eller benspænd og modstand undervejs i processen – det er helt naturligt. Overvej derfor på forhånd, hvad der vil kunne dukke op, og hvordan du vil håndtere dette. Så er du bedre forberedt og kan skabe en tryg og konstruktiv dialog.
Du kan for eksempel overveje:
- Hvilke spørgsmål kan der opstå?
- Hvor kan der være tvivl eller bekymringer?
- Hvad kan spænde ben for processen?
- Og hvad vil du gøre, hvis der kommer kritik eller modstand?
Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal I i arbejdsmiljøgruppen sørge for løbende at afsætte tid til at følge op på handleplanen og identificerer, hvordan I bedst kan føre indsatserne videre.
Vil du vide mere?
Vil du arbejde med andet og mere for at komme godt i gang med arbejdsmiljøarbejdet, så se publikationen "På forkant".