Mediefiltre
Kategorifiltre
2470 søgeresultater fundet på

Flip-flap Vold

Flip-flappen kan bruges til at sætte en dialog i gang om, hvordan I kan styre uden om trusler og vold.

Værd at vide om vold

Når medarbejdere møder borgere, herunder pårørende, børn og forældre, foregår det heldigvis i langt de fleste tilfælde helt udramatisk. Men det hænder, at en medarbejder bliver udsat for fysisk vold, trusler eller chikane. Det kan skabe utryghed i hverdagen og i værste fald få meget alvorlige konsekvenser.

Forebyg belastende situationer ved høje følelsesmæssige krav med 4 gode råd og BFA’s værktøjer

Artikel
AT-vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker opfordrer arbejdspladser til at holde løbende fokus, når de arbejder med at forebygge og reducere høje følelsesmæssige krav i arbejdet. Hertil tilbyder BFA en hel buket af redskaber og værktøjer målrettet emnet, som I kan plukke frit og gratis af, når I går i gang med arbejdet.

Går ud med borgere med demens: Når de er glade, bliver vi også glade

Plejecenter Fuglemosen har en lukket have og en nærliggende skov, der bliver brugt flittigt. Det giver frisk luft og ro til både borgere og medarbejdere, og når kerneopgaven lykkes, bliver arbejdsmiljøet bedre

’Smertepersonen’ gør smerter til et fælles anliggende

Hjemmeplejen Amager har testet et nyt dialogværktøj om smerter fra BrancheFællesskab Arbejdsmiljø – Velfærd og Offentlig administration. Det har blandt andet fået træningstovholderne til at arbejde mere målrettet med at forebygge smerter.

Gode forhold for seniorer gavner alle

Rummelige arbejdspladser skal tiltrække og tilknytte både seniorer og andre. Deltagere i seniorprojektet efterspørger exit-analyser: Hvis vi vil holde på dem, der går før tid, skal vi vide, hvorfor de siger op.

Vi skal uddannes til et længere arbejdsliv

Vi kan bruges som mentorer for nye medarbejdere, siger fællestillidsmanden i Slagelse Kommunes Ejendomsservice, som selv er fyldt 71. Uddannelse og færre timer kan holde seniorerne længere i jobbet, men vi bør sætte ind langt tidligere end i dag, siger overlæge.

Trivsel og god ergonomi i kunde-, kontakt og callcentre

BFA Kontor sætter i et nyt materiale fokus på arbejdsmiljøet i kunde- og callcentre. De ti temaer bliver behandlet på to sider og kan downloades og printes efter behov.

Trivsel og god ergonomi i offentlige kunde- og kontaktcentre

BFA Velfærd og Offentlig administration sætter i et nyt materiale fokus på arbejdsmiljøet på offentlige arbejdspladser, hvor arbejdet primært består i at besvare telefoniske henvendelser fra borgere, virksomheder eller kolleger.

Kollegial støtte gør det lettere at klare presset

Artikel
Medarbejderne på Nykøbing F. Sygehus har lært at håndtere høje følelsesmæssige krav som en holdsport på tværs af faggrupper. Hele organisationen har lært om belastningspsykologi, og medarbejderne er blevet bedre til at opfange signaler og hjælpe hinanden. Arbejdspresset er det samme som før, men det psykiske arbejdsmiljø har fået det meget bedre.

Netværkstilbud til eksisterende netværk

Dette tilbud retter sig mod eksisterende, tværgående netværk, som løfter dagsordener for arbejdsmiljøet i kommuner, regioner og på det statslig/selvejende område

Træningsnetværk: Hold liv i arbejdsmiljøarbejdet

I dette netværk kan du/I få inspiration, metoder, fif og værktøjer, der holder liv i jeres arbejdsmiljøindsats. I netværket bliver der også mulighed for træne små, men virksomme greb til at inddrage kolleger i engagerende processer.