Mediefiltre
Kategorifiltre
2470 søgeresultater fundet på

De generelle principper for forebyggelse i arbejdsmiljøindsatsen

De generelle forebyggelsesprincipper er en fast del af arbejdsmiljølovgivningen. Dem skal I være opmærksomme på, når I arbejder med forebyggelse på arbejdspladsen.

Klimamål kan give bedre indeklima

Reduktion af CO2 udledninger fra offentlige arbejdspladser kan godt realiseres samtidig med, at man tager hensyn til komfort og indeklima. Det vurderer Geo Clausen, der er professor i DTU. Han peger på fem vigtige opmærksomhedspunkter.

Udfordring: Nærværende ledelse på afstand

Distanceledelse er blevet almindeligt i kommuner og regioner, i takt med at mange ledere har fået flere medarbejdere og flere enheder under sig. Samtidig arbejder flere medarbejdere hjemme en del af tiden. Enten frivilligt eller som følge af covid-19 epidemien. Det stiller nye krav til lederne.

Når hjemmearbejdet er en nødvendighed

Som udgangspunkt bør det være frivilligt, om man vil arbejde en del af arbejdstiden hjemme. Men covid-19 epidemien viste, at der kan opstå situationer, hvor medarbejdere er hjemsendt og er tvunget til at løse deres opgaver fra en mere eller mindre improviseret hjemmearbejdsplads. Det kan udfordre både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.

Episode 10 - Den prioriterede pause

I Børnehuset Troldehøj i Helsingør er pauserne prioriterede: Leder Vibeke Pedersen er helt bevidst om pausernes betydning for personalet. Pauserummet er indrettet, så det er muligt at få sig et pusterum. Der hænger ingen mødereferater på opslagstavlerne, og i det hele taget er rummet helt friholdt for fagligt materiale.

Tag godt imod jeres unge medarbejder

Arbejdsmiljørådet har lavet fem anbefalinger, der introducerer nogle af de vigtigste ting, I skal være opmærksomme på, når der starter en ny ung medarbejder på jeres arbejdsplads. Læs de fem anbefalinger og download en one-pager, hvor anbefalingerne er samlet.

Fordele og ulemper ved at arbejde hjemme

En hjemmearbejdsplads kan give medarbejderne større frihed og fleksibilitet i forhold til deres arbejdsopgaver. Arbejdsglæden og motivationen stiger, når man får større indflydelse. Men der opstår samtidig faldgruber, som det gælder om at undgå. Især hvis hjemmearbejdet ikke er noget, man har valgt frivilligt – som for eksempel under covid-19 epidemien.

TIL DIG SOM LEDER: 5 MINUTTER MOD STRESS

Artikel
Stress i cheflaget har en særlig effekt. Derfor er det vigtigt, at du som leder også tager vare på dit eget arbejdsmiljø. Her finder du artikler, podcasts og videoer med små øvelser og tips til dig som leder.

Dialogværktøj om traumatiserende hændelser

BFA har udviklet er dialogværktøj om traumatiserende hændelser. En traumatiserende hændelse kan fx være en studerende, der kommer alvorligt til skade, en ulykke, man er vidne til eller en borger som gør skade på sig selv. I kan bruge dialogværktøjet til at komme i gang med arbejdet med at forebygge og håndtere traumatiserende hændelser.

Undervisningspakke til forflytningsteknik

På denne side kan du finde e-læringsmodul, 8 forflytningsfilm og quiz om forflytningsteknik. Det er værktøjer målrettet undervisere i forflytning og forflytningsteknik på social- og sundhedsuddannelser, forflytningsvejledere og medarbejdere, der er i gang med at uddanne dig indenfor social-og sundhedsområdet.

Quiz til undervisning og dialog

Med afsæt i de otte forflytningsfilm er der udviklet en Kahoot-quiz som I kan hente. Quizzen kan sammen med filmene bruges i undervisning og vejledning om forflytning. Vi anbefaler, at I ser filmene inden I tager quizzen.

Film

Forflytningsfilmene er til brug i undervisning, dialog og refleksion om forflytning og forflytningsopgaver i medarbejdergrupper, med elever og studerende, sammen med forflytningsvejleder, underviser eller anden ressourceperson.