Mediefiltre
Kategorifiltre
2472 søgeresultater fundet på
Publikationer - Åbne kontorer
Her finder du en oversigt over vores publikationer om åbne kontorer. Klik på en publikation i oversigten for at downloade og få mere information.
Love og regler
Der gælder ikke særlige regler om arbejdsmiljø i storrumskontorer, men herunder finder du de mest relevante regler, love og anvisninger, der omhandler arbejdsmiljøproblemer, som typisk kan optræde i storrumskontorer.
Staten vil være virtuel
Mens de statslige arbejdspladser venter på at få én fælles kommunikationsplatform, eksperimenterer store arbejdspladser som Banedanmark med at samle telefon, chat, e-mail, video og kalendere på én platform, der skal gøre det virtuelle samarbejde meget nemmere.
Videokonferencer binder afdelingerne sammen
Videomøder er blevet en stor succes hos KMD og Vejdirektoratet, som begge har medarbejdere spredt rundt på afdelinger i hele landet. De virtuelle møder sparer medarbejderne for lange rejsedage og arbejdspladserne for udgifter til transport og rejsetid.
Læg ikke de unge i teknologisk benlås
Yngre medarbejdere skal have lov til at bruge virtuelt samarbejde, som de er vant til udenfor arbejdstiden. Ellers risikerer vi at skabe uattraktive arbejdspladser og ineffektive medarbejdere.
Videomøder letter samarbejdet
Tryg Forsikring ville skære ned på CO2-forbruget og begrænse medarbejdernes mange flyveture til fordel for videomøder. Det medførte ikke kun besparelser på 100 millioner kroner, men også en meget nemmere hverdag for de involverede.
Skat flytter opgaver i stedet for medarbejdere
Hos Skat forsøger man så vidt muligt at flytte opgaver frem for medarbejdere. Det betyder, at en medarbejder med en speciel ekspertise kan arbejde fra alle centre i landet. Men det kræver virtuel ledelse og fleksibilitet.
Støt manden på ølkassen
Det er mellemlederne, der skal stå på ølkassen og fortælle medarbejderne om de nye tiltag. Derfor fik de en særlig plads i kommunikationen op til kommunesammenlægningen i Silkeborg.
Større ansvar og trivsel i callcentre
Det er en krævende proces for både ledere og medarbejdere, at ændre arbejdsprocesserne i et call center, så medarbejderne får større ansvar. Det er erfaringen hos Danske Bank, der i de sidste tre år har gennemført en større forandringsproces i bankens to call centre i Høje-Taastrup og Århus.
Få den enkelte med i forandringsprocessen
At flytte i storrum er en forandringsproces, hvor kulturer mødes. Derfor skal der arbejdes intensivt med fjerne skepsis overfor de andre kulturer. Første mål er at skabe accept af hinanden, dernæst respekt - og målet er tillid.
Sæt ild til platformen
Det er svært at skabe forandring, hvis man ikke kan forklare, hvorfor den er nødvendig. Derfor anbefaler direktør Pelle Carlo Nilsson, at man skaber en såkaldt "brændende platform", som medarbejderne kan se det fornuftige i at forlade.
Lav en drejebog for kommunikationen
Når medarbejdernes utilfredshed og modstand får overtaget i forandringsprocessen, skyldes det ofte at kommunikationen er dårligt planlagt. Det er især mellemledernes rolle, der bliver overset, mener kommunikationsekspert Helle Petersen.