For at undersøge relationerne skal i:
- Tegne jeres organisation.
- Beskrive hvor godt I kender arbejdsmiljøforholdene i de enkelte dele af organisationen.
- Drøfte, om der måske er noget I skal undersøge nærmere?
- Følge op med dørkarmsinterviews, som giver en åben samtale med medarbejdere.
- Til jer, der gerne vil blive bedre til at dække den arbejdsplads, som det er jeres opgave at repræsentere.
Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.
Du skal forvente at bruge 5 minutter på forberedelse.
- Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
- Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
- Planlæg grupper, hvis relevant: Hvis der indgår gruppearbejde, så lav en plan for, hvordan grupperne skal dannes, og hvordan arbejdet skal tilrettelægges.
Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår. I værktøjet finde I inspiration til, hvordan I kan komme videre med arbejdet.
Vil du vide mere?
Vil du arbejde med andet og mere for at komme godt i gang med arbejdsmiljøet, så se publikationen "På forkant".