Bygningen og de akustiske forhold er vigtige. Indretningen og fordelingen af aktiviteter er vigtig. Men selvfølgelig betyder det også meget for støjen i institutionen, hvilken adfærd børn og voksne har i hverdagen.
I daginstitutionen Tumlelunden i Viborg har overvejelser omkring bevægemønstre og adfærd for eksempel været helt grundlæggende for den måde, institutionens nybyggeri er tænkt og tilrettelagt:
"Vi har brugt rigtig meget tid på at analysere, hvordan børn, medarbejdere og forældre bevæger sig rundt - når vi skal aflevere, når vi skal spise, tisse, have tøj af og på og så videre", forklarer institutionens leder Birgitte Bang.
"Målet har været at skabe stor fleksibilitet i anvendelse og muligheder med så få forstyrrelser som muligt. Vi har tænkt i at skabe aktivitetssteder for hvert 4.-6. barn, spredt i hele huset så vi udnytter bygningen fuldt ud. Og vi har tilrettelagt bl.a. gardarober, kontorer og opbevaringssteder, så medarbejderne skal løbe mindst muligt rundt", siger hun.
Organisering og tilrettelæggelse
Erfaringen fra institutioner og forskningsprojekter, bl.a. Københavns Kommunes udviklingsprojekt Plads til alle, peger på en række elementer, som tilsammen kan være med til at reducere støj og forstyrrelser i dagtilbud og SFO. Det handler både om organiseringen af hverdagen og om den pædagogiske praksis.
- Placering af funktioner og aktiviteter: Hvor er knudepunkterne, som skaber støj? Ind- og udkrydsning, mad/frugt og garderobe er ofte hektiske steder, hvor trængsel og støj er generende. Overvej om de kan spredes eller flyttes. Man kan eventuelt lave mindre spisehold eller flytte serveringen udenfor. I kan også prøve at undgå, at alle børn spiser samtidig, skal på toilettet og have vasket hænder samtidig eller i flyverdragt samtidig, før de skal ud på legepladsen.
- Adskil støjende og stille aktiviteter: Værksteder, musik og dans, computerspil og tumlelege støjer og skal så vidt muligt 'inddæmmes' så støjen er begrænset til bestemte rum eller steder og ikke forstyrrer andre aktiviteter.
Læs mere om Støjdæmpende indretning.
Læs mere om Bygninger og akustik. - Spred børnene: Tænk i at skabe 'stationer', hvor børnene kan samles i mindre grupper uden at forstyrre de øvrige børn. Brug hele huset - ikke mindst ude-arealerne. Måske kan man i visse tilfælde også inddrage personalerum og kontorer, fx til særligt følsomme børn, som har brug for en time-out. Er der en gruppe børn, der gerne vil danse og høre høj musik, så find et rum, hvor det ikke forstyrrer andre.
- Hav selv styr på tingene: I Tumlelunden har alle personaleteams deres eget skab til fx iPads, udstyr, opladere osv., så man medarbejdere ikke selv skaber uro ved at løbe rundt og lede efter tingene.
- Ture ud af huset kan aflaste både dem på tur og dem, der er tilbage i institutionen. Erfaringer fra institutioner, der har haft held til at få nedbragt støjen, viser, at de stort set alle har anvendt udearealerne noget mere.
Pædagogisk praksis
- Anerkendende pædagogik kan hjælpe med til at styre uden om nogle af de konflikter, der skaber uro og larm. Bevidst lav stemmeføring og øjenkontakt, når voksne og børn snakker sammen, kan også være med til at skabe mere ro. Læs mere om støj og anerkendende pædagogik i dette interview.
- Skab tilbud til alle: 'Børn følger aktiviteterne' - og er der tilbud til alle, er der mindre anledning til kedsomhed og konflikter. Tag højde for børnenes forskellighed: Send de voldsomme ud og brænde krudtet af og lad de sensitive få ro, måske med en hørebøf.
- Grib ind over for støjende adfærd: Hav en fælles og konsekvent holdning til at gribe ind, når børnene løber indendørs, råber og skriger, spiller musik i stilleområder eller har anden støjende adfærd.
- Skab enighed om 'linjen': Det kan skabe gnidninger, hvis I er uenige om, hvor meget støj man kan tolerere.
- Brug udearealerne: Faste udedage og fokus på relevante tilbud og aktiviteter på udearealerne spreder børnene og giver de 'vilde' børn mulighed for at brænde energien af.
- Tag støj med i BMV: Ved at inddrage støj i BørneMiljøVurderingen øges børnenes eget fokus på støjende adfærd og ders synspunker og evt. klager kan indgå i jeres egne overvejelser. Læs hvad børnene selv siger om støj.
- Fordel støjbelastningen mellem jer: Nogle aktiviteter vil uundgåeligt støje (tumlerum, musikrummet, vilde lege på legepladsen) og kan fordeles, så de samme personer ikke er udsat for støj hele dagen. Vær opmærksom på, at hørelsen ændrer sig med alderen, og at mange ældre medarbejder har en lavere tolerence over for støj.
- Tag hensyn til børnekulturer: Grupper af børn kan have ensartede (men forskellige) behov og ønsker: Stillebørn, tumlebørn, hvirvelvindsbørn, spillebørn, dansebørn, Legobørn osv. Samme barn kan godt indgå i flere grupper - men der skal være plads til alle.
- Pas på de særligt følsomme: i SDO'en Potteskåret i Valby har man indrettet et 'hjerterum' til de særligt sensitive med ro og faste rammer, som imødekommer behov hos børn med fx autismespektrum og ADHD. Læs mere om Potteskåret her.