Gør status og planlæg, hvordan I vil arbejde i jeres arbejdsmiljøgruppe

Del indhold:

Brug værktøjet som afsæt for at styrke samarbejdet i arbejdsmiljøgruppen og komme i mål med arbejdsmiljøindsatsen. Ved brug af to arbejdsark laver I et statusoverblik over, hvordan det ser ud med arbejdsmiljøarbejdet lige nu, hvor I vil hen, og hvordan I når dertil.

Få klarhed over, hvor synlige, opsøgende, brobyggende og effektive I er internt i arbejdsmiljøgruppen. Brug værktøjet som afsæt for at styrke samarbejdet og komme i mål med arbejdsmiljøindsatsen. I kan bruge værktøjet som jeres interne udviklingsplan i arbejdsmiljøgruppen.  

Brug værktøjet til at gøre status på jeres samarbejde i arbejdsmiljøgruppen – og til at sætte fælles retning: Hvor vil I hen, og hvad skal der til for at komme dertil?

Du skal forvente at bruge 10 minutter på forberedelse.

  • Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
  • Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.

Der kan opstå spørgsmål og usikkerhed eller benspænd og modstand undervejs i processen – det er helt naturligt. Overvej derfor på forhånd, hvad der vil kunne dukke op, og hvordan du vil håndtere dette. Så er du bedre forberedt og kan skabe en tryg og konstruktiv dialog.

Du kan for eksempel overveje:

  • Hvilke spørgsmål kan der opstå?
  • Hvor kan der være tvivl eller bekymringer?
  • Hvad kan spænde ben for processen?
  • Og hvad vil du gøre, hvis der kommer kritik eller modstand?

Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal I i arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår.

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med andet og mere for at komme godt i gang med arbejdsmiljøearbejdet, så se publikationen "På forkant". 


Senest revideret den 26. september 2025