Dag 1 Workshops – runde 1 & 2
1. Lige tilpas! Bliv klar til et stærkt sundhedsmiljø i praksis
Ninna Maria Wilstrup er specialkonsulent ved NFA – Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
› Læs mere
På workshoppen giver vi konkrete veje og inspiration til, hvordan I kan gennemføre aktiviteter og styrke jeres kultur, så I opbygger et stærkt sundhedsmiljø på arbejdspladsen. På workshoppen afprøver vi sammen værktøjer, der er udviklet i tæt samarbejde mellem BFA Velfærd og Offentlig administration og NFA. I får viden og metoder til at inspirere til det videre arbejde på jeres arbejdspladser og idéer til, hvordan I kan styrke trivsel, sundhed og bæredygtige arbejdsmiljøer. Workshoppen bygger på erfaringer fra et udviklingsrum, som BFA og NFA har gennemført med 16 arbejdspladser.
2. Et organisatorisk perspektiv på forebyggelse og håndtering af høje følelsesmæssige krav
Sabine Brix Mølholm er specialkonsulent i Vejle Kommune
› Læs mere
At arbejde med mennesker er meningsfuldt og giver os arbejdsglæde. Men det kan også være med til at belaste og slide på os. Derfor skal vi sætte ind med en kollektiv indsats, som forebygger og understøtter en sund håndtering af de høje følelsesmæssige krav. I denne workshop ser vi nærmere på indsatser og greb, som kan understøtte arbejdspladser i arbejdet med de høje følelsesmæssige krav. Vi skal også udforske en særlig registreringspraksis, som har vist sig at bane vejen for øget fokus, fælles sprog og en løbende håndtering af de svære situationer – og så ser vi nærmere på det nyeste BFA-værktøj til dialog om de høje følelsesmæssige krav.
3. Skab en stærk forebyggelseskultur med opbakning til arbejdsmiljøarbejdet
Jeppe Ajslev er seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
› Læs mere
Hvad kan I gøre som arbejdsplads for sikre jer, at I systematisk forebygger risici på forkant og skaber et godt arbejdsmiljø? På denne workshop kigger vi på, hvad der skal til for, at I har en stærk forebyggelseskultur i både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, hvad det betyder og hvem der skal gøre hvad. Vi kigger særligt på, hvordan I som valgte repræsentanter og ledere kan skabe inddragelse i og opbakning til arbejdsmiljøarbejdet, hvordan I kan opbygge vigtige relationer på arbejdspladsen, der styrker jeres mandat – og hvad I kan gøre, når det halter med opbakningen.
4. Luften, vi indånder – sundhed, smitte og forebyggelse
Lars Andrup er seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, og Jytte Tolstrup er projektleder ved BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
Hver gang vi trækker vejret, fylder vi lungerne med luft – men luft er aldrig bare luft. Den kan indeholde partikler, kemikalier og virus, som alle påvirker vores helbred og velbefindende. Vi opholder os 80–90 % af tiden indendørs, og derfor spiller indeklimaet en stor rolle for vores sundhed.
Så hvordan kan vi skabe sundere indeklimaer og reducere risikoen for smitte? På workshoppen ser vi nærmere på hvorfor luftkvalitet er så vigtig for helbredet, hvordan luftvejssmitte spredes i hverdagen og hvad vi konkret kan gøre for at forebygge sygdom gennem bedre indeklima og lufthygiejne. Bliv også inspireret til at arbejde med jeres luftkvalitet med BFA’s værktøjer ”Frisk luft, friske hoveder”.
5. Sparring, der sparker – styrk fællesskab, faglighed og trivsel!
Charlotte Dalsgaard er erhvervssociolog og direktør i konsulentfirmaet Harbohus og Tina Johansen er arbejdsmiljøkonsulent i besøgsteamet, BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
Er I klar til at give jeres samarbejde et kærligt og kompetent spark fremad?
Kollegial sparring er nemlig ikke bare endnu en snak – det er en effektiv metode, der gør jer både skarpere, stærkere og mere støttende i hverdagen.
Uanset om det handler om samarbejdet mellem kolleger, i arbejdsmiljøgruppen, TRIO eller MED-udvalget, får I på workshoppen konkrete redskaber til at skabe trygge, udviklende samtaler, der styrker både trivsel og faglighed. I får mulighed for selv at prøve kræfter med metoden, lære hvad der virker, hvad der kan spænde ben – og hvordan I lykkes med sparring, så det gør en reel forskel i jeres arbejde. Glæd jer til konkrete værktøjer, ærlig dialog og et friskt blik på jeres samarbejde. Kort sagt: I går fra workshoppen med energi, indsigt og konkrete greb, der kan mærkes i hverdagen.
6. Vold og trusler? Skab et fælles sprog og fælles praksis ved registreringer af episoder
Mille Trøst Simonsen er arbejdsmiljøkonsulent i BFA Velfærd og Offentlig administration
› Læs mere
Når I skal forebygge vold og trusler på arbejdspladsen, kommer I længst, hvis I har en fælles forståelse af, hvornår vold og trusler i det hele taget er på spil, og hvordan I kan reagere på hændelserne. På denne workshop kommer I til at sætte ord på vold og trusler, og I kommer til at arbejde med, hvordan I kan opfatte situationer forskelligt. Gennem et BFA-værktøj vil I taler vi om, hvordan I kan afstemme fælles forventninger til praksis ved registrering af episoder med vold.
7. Få styr på opgaverne i systematiske arbejdsmiljøarbejde
Stig Ingemann Sørensen er arbejdsmiljøkonsulent i besøgsteamet og Mads Kristoffer Lund er projektleder i BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
Hvad skal der til for at lykkes med opgaverne i det systematiske arbejdsmiljøarbejde? Findes der en minimumspakke for at komme i mål? Og hvordan kan I styrke systematikken og tage næste skridt mod at være på forkant? På denne workshop stiller vi skarpt på systematikken og giver tips til APV-arbejdet og en quiz til at styrke jer i at være endnu mere proaktive i jeres arbejdsmiljøarbejde.
8. Fra samtale til fælles faglighed – MUS og GRUS med arbejdsfællesskabet og kerneopgaven i centrum
Bettina Ruben er HR-partner ved Socialforvaltningen i Københavns Kommune
› Læs mere
Hvordan kan GRUS-samtaler styrke det fælles faglige sprog, udvikle den fælles faglighed og understøtte opgaveløsningen i arbejdsfællesskabet? Vi inviterer til en dialogisk og medskabende workshop, hvor vi sammen udforsker nye perspektiver på MUS og GRUS-samtaler. Der vil være korte oplæg, cases og eksempler på dialogkort, der giver inspiration til, hvordan MUS og GRUS kan bidrage til at styrke arbejdsfællesskabet og den sociale kapital i organisationer og tage et konkret afsæt i organisationens strategi og kerneopgave. Der gives erfaringer og eksempler fra Københavns Kommune, hvor GRUS-afholdelse tager udgangspunkt i den fælles faglighed, hvor fælles sprog, kvalitet, samarbejde og koordinering er nøgleordene.
9. Digital chikane på arbejdspladsen – hvad er det, og hvad kan vi gøre?
Lars Peter Sønderbo Andersen er autoriseret psykolog, seniorforsker og adjungeret lektor, Anna Helene Melgaard Pedersen er forskningsassistent og Trine Nøhr Winding er seniorforsker ved Arbejdsmedicinsk Klinik Gødstrup Hospital
› Læs mere
Hadefulde beskeder, grænseoverskridende e-mails eller trusler på sociale medier. Nogle oplever det jævnligt, når de går på arbejde. Forskningsprojektet ’Digital chikane på arbejdspladsen’ stiller skarpt på, hvad digital chikane er, hvordan det kan påvirke medarbejdernes helbred, og hvad arbejdspladserne kan gøre for at forebygge det. Undersøgelsen bygger på spørgeskemasvar fra 1943 personer på offentlige og private danske arbejdspladser og en lang række interview med personer, som har oplevet digital chikane på deres arbejde. Kom og hør om resultaterne, og hvad vi kan lære om, hvordan vi kan forebygge og håndtere episoder med digital chikane - før, under og efter chikanen finder sted.
10. Tag aktivt hånd om arbejdsmiljøet, når I indfører ny teknologi
Trine Billum og Trine Haldborg Andersen er arbejdsmiljøkonsulenter i Besøgsteamet i BFA Velfærd & Offentlig administration.
› Læs mere
Arbejdspladsen er i arbejdsmiljøloven forpligtet til at forholde sig til, hvordan ændringer i arbejdet eller arbejdsmetoder påvirker arbejdsmiljøet. Det gælder også, når arbejdspladsen indfører ny teknologi og teknikker. Digitale løsninger og velfærdsteknologi indføres ofte for at styrke opgaveløsningen, frigøre tid for de ansatte, reducere fejl eller styrke afvikling kerneopgaven. Men de kan også ændre arbejdsgange, arbejdsopgaver og samarbejdet om opgaven og kan derved påvirke arbejdsmiljøet. Som leder, arbejdsmiljørepræsentant, ressourceperson eller rådgiver kan du være med til at sikre, at arbejdsmiljøet tænkes aktivt med - fra idé til implementering. På workshoppen afprøver vi et BFA-værktøj til dette.
11. Hvordan kan vi skabe involverende dialoger med kolleger og medarbejdere?
Kamilla Vesøen er projektleder og Lise Harlov er kommunikationskonsulent i BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
Inddragelse og involvering af arbejdspladsen er centralt for at lykkes med at styrke arbejdsmiljøet. Men hvordan kan man gribe det an? Hvilke hjælpeværktøjer kan man gribe til? Og hvordan kan man opbygge praktisk erfaring med styre dialoger, hvor kolleger og medarbejdere inddrages? På denne workshop introduceres I til faciliterende film, der kan understøtte jeres dialoger om arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Vi stiller skarpt på tips, tricks og anbefalinger til situationer, hvor I som ledere eller tillidsvalgte skal skabe involverende dialoger om arbejdsmiljøet.
Dag 2 Workshops – runde 3
12. Natarbejde – helbredseffekter og mulig forebyggelse
Kirsten Nabe Nielsen er seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
› Læs mere
Natarbejde er et vilkår for mange, der arbejder inden for velfærdsområdet. Til workshoppen får du mere viden om, hvordan kroppen reagerer på natarbejde. Hvilken rolle spiller søvnen, og hvad sker der med reaktionsevnen og risikoen for ulykker, når man arbejder om natten eller har kort tid mellem vagter? Du får også mere forskningsbaseret viden om, hvilke helbredseffekter man skal være opmærksom på blandt natarbejdere – og hvordan man bedst forebygger disse. Har det fx nogen betydning, hvordan vagterne er planlagt, eller om man har indflydelse på sine arbejdstider? På workshoppen får du også mulighed for at udveksle erfaringer med de andre workshopdeltagere om, hvordan I gør hos jer.
13. Tag handling sammen og forebyg smerter
Susanne Nilherd Halle er projektleder i BFA Velfærd og Offentlig administration
› Læs mere
Har I viden om smerter på jeres arbejdsplads? Vil I blive endnu bedre til at tage dialogen om smerter og forebygge sygefravær? Smerter kan have en stor indvirkning på trivsel på arbejdspladsen, og derfor er det vigtigt at tale åbent om smerter og tage handling sammen. For forskningen viser, at netop viden, dialog og fællesskab på arbejdspladsen er vejen frem.
Workshoppen tager udgangspunkt i BFA’s værktøjer og materialer om smerter og giver inspiration til, hvordan I arbejder videre med oplevelsen af smerter på arbejdspladsen. Efter workshoppen vil I kunne sætte konkrete handlinger i gang rettet mod at styrke trivsel og det gode arbejdsmiljø.
14. Drøft kompetencerne og styrk samarbejdet i arbejdsmiljøarbejdet
Stig Ingemann Sørensen og Trine Haldborg Andersen, arbejdsmiljøkonsulenter i Besøgsteamet i BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
For at jeres arbejdsplads kan lykkes med at forebygge problemer i arbejdsmiljøet, er det vigtigt, at arbejdsmiljøorganisationen har den nødvendige viden og de rette kompetencer. På denne workshop introducerer vi til reglerne og giver inspiration og værktøjer til at sikre en god drøftelse af kompetencerne. I får tips, værktøjer og opmærksomhedspunkter til at styrke jeres samarbejde om arbejdsmiljøarbejdet.
15. Ledertrivsel og lederes psykiske arbejdsmiljø – Fra strategisk commitment til operationel implementering
Malene Friis Andersen er ph.d., autoriseret psykolog og forfatter og er sammen med Jan Heiberg ekstern ekspert i Region Syddanmarks ledertrivsels-projekt TAL i SYD
› Læs mere
Ledertrivsel er kommet på dagsordenen på flere arbejdspladser – og med god grund! For lederes trivsel hænger både sammen med medarbejdernes trivsel og arbejdspladsens resultatskabelse. På workshoppen sætter vi fokus på, hvordan arbejdspladsen kan arbejde med ledertrivsel, og hvilke roller tillidsvalgte, ledere og arbejdsmiljøorganisationen kan spille. Fokus er altså ikke på at forbedre den enkelte leders trivsel, men på at arbejde organisatorisk og systematisk med indsatsen – og skabe en engagerende afdækning af barrierer og muligheder. Malene deler sine erfaringer fra bl.a. det omfattende ledertrivsels-projekt TAL i SYD.
16. Dilemmaer og risikovurdering i borgerens hjem – arbejdsmiljøarbejdet i praksis
Mette Hørsman er fysioterapeut og arbejdsmiljøkonsulent i Arbejdsmiljø København
› Læs mere
Hvordan navigerer vi i hverdagens dilemmaer, når vi arbejder i borgerens hjem? Hvordan balancerer vi borgerens ønsker med hensynet til sikkerhed og arbejdsmiljø – og hvordan gør vi risikovurdering til et levende og brugbart redskab? Denne workshop er for jer, der enten selv står midt i virkelighedens dilemmaer eller har kolleger eller medarbejdere, der gør. Workshoppen giver metode til refleksion og dialog for at styrke den arbejdsmiljøfaglige vurdering og dømmekraft. Vi tager udgangspunkt i BFA’s værktøj ”At arbejdet i borgerens hjem” og arbejdsmiljøgruppens rolle – og afprøver at omsætte dilemmaer til konkrete handlinger i praksis.
17. Forebyg frafald med god modtagelse af studerende og elever
Trine Billum er arbejdsmiljøkonsulent i Besøgsteamet og Kamilla Vesøen er projektleder i BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
Undersøgelser peger på, at praksischok i et oplærings- eller praktikforløb kan være en af årsagerne til frafald på social- og sundhedsuddannelserne og på professionsuddannelserne. For elever og studerende kan overgangen fra uddannelsessted til praktik eller oplæring være svær. Så hvordan kan arbejdspladsen tilrettelægge forløbene med fokus på god opstart, gennemførelse og afrunding? Og hvordan kan et godt læringsmiljø og et godt arbejdsmiljø understøtte hinanden, så det gavner elever, studerende og arbejdspladsen?
På workshoppen arbejder vi ud fra nyere viden på området og værktøjerne God start i oplæring og Sikkert fodfæste, som samler arbejdspladsen om at give eleven og den studerende den bedste start på arbejdslivet.
18. Fra afmagt til fagligt fodfæste i konflikter
Liv Rex Hansen, Fagligt er Liv uddannet cand.mag. i kommunikationspsykologi og neuroaffektiv supervision. I dag arbejder hun som Ledelses- og organisationskonsulent på Rigshospitalet i Enhed for Arbejdsmiljø og Ledelse.
› Læs mere
Mange arbejdspladser mangler fælles fagligt fodfæste, når der opstår konflikter i arbejdet. Både forståelsen og håndteringen kan halte. Konflikter og ubehagelige episoder kan derfor let få os til at reagere umiddelbart og til tider uprofessionelt. På workshoppen får I indsigt i paradigmeskiftet indenfor konfliktforståelse, inspiration til at styrke en fælles konflikthåndteringskultur og et fagligt sprog for forebyggelse og deeskalering af konflikter.
Workshoppen faciliteres af Liv Rex Hansen, som har alsidig erfaring fra spændingsfyldte arbejdsmiljøer både i Københavns kommune og Region Hovedstadens psykiatri.
19. Forandringer fryder – eller gør de?
Marlene Schoop er sekretariatsleder i SPARK og Lise Keller er projektleder BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
Forandringer er kommet for at blive. Alligevel kan man måske tale om, at de rammer arbejdspladser i velfærd og offentlig administration med ekstra styrke i disse år? I workshoppen tager vi dialogen om, hvad forandringer gør ved os som ledere og medarbejdere, og hvad vi kan gøre ved dem. Få indblik i de forskellige slags spor, der kan være i forandringer – fra nye lokaler, opgaver, relationer til faglige fællesskaber. Hvad er vores roller og opgaver som ledere og tillidsvalgte? Hvordan kan vi skabe gode rammer og processer for forandringer på flere niveauer i arbejdsmiljøorganisationen, MED- og SU/MIO-udvalget? Hvordan involverer vi bedst vores kolleger og holder fast i et stærkt arbejdsfællesskab under forandringer? Dette er nogle af de spørgsmål som workshoppen tager udgangspunkt i. Kom og tag dans med jeres aktuelle forandringer.
20. Hvordan kan vi skabe involverende dialoger med kolleger og medarbejdere?
Tina Johansen er arbejdsmiljøkonsulent i besøgsteamet og Lise Harlov er kommunikationskonsulent i BFA Velfærd & Offentlig administration
› Læs mere
Inddragelse og involvering af arbejdspladsen er centralt for at lykkes med at styrke arbejdsmiljøet. Men hvordan kan man gribe det an? Hvilke hjælpeværktøjer kan man gribe til? Og hvordan kan man opbygge praktisk erfaring med styre dialoger, hvor kolleger og medarbejdere inddrages? På denne workshop introduceres I til faciliterende film, der kan understøtte jeres dialoger om arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Vi stiller skarpt på tips, tricks og anbefalinger til situationer, hvor I som ledere eller tillidsvalgte skal skabe involverende dialoger om arbejdsmiljøet.
21. Kan vi forudsige en arbejdsulykke, før den sker?
Caroline Berg Henriksen og Annette Tørning er begge arbejdsmiljøkonsulenter ved Rigshospitalet.
› Læs mere
Hvad kan vi gøre for i højere grad at lære af vores arbejdsskader ved forflytninger, og hvordan kan den læring støtte forebyggelsesarbejdet? På Rigshospitalet har arbejdsmiljøkonsulenterne gennem et år inviteret sig selv ud i de lokale afsnit for at sætte fokus på arbejdet med hændelsesanalyse. På workshoppen deler de deres erfaringer og fortæller om, hvordan afsnittene har taget imod tilbuddet og hvilken læring der opstår, når vi går sammen om forebyggelsesarbejdet. Hør om cases fra hospitalsverdenen og afprøv i grupper, hvordan forskellige modeller kan bruges til at støtte samtalen og analysearbejdet – uanset om du er fra region eller kommune. Tag gerne selv cases med til workshoppen, og få hjælp til forebyggelsesarbejdet!
22. Når bølgerne går højt i samarbejdet med markante pårørende og forældre
Mille Trøst Simonsen er arbejdsmiljøkonsulent i BFA Velfærd og Offentlig administration
› Læs mere
Et godt samarbejde mellem jer som professionelle, forældre og de pårørende er en nøglefaktor i at styrke trivslen – både hos familierne, borgerne og medarbejderne. Men samarbejdet kan komme på prøve, når de pårørende eller forældrene stiller sig kritisk over for jeres arbejde. På workshoppen bliver I klogere på, hvordan I kan møde de pårørende og forældrene med hjælp fra værktøjer udviklet af BFA og eksempler fra praksis. Kom og bliv inspireret og klædt på til at forebygge og håndtere udfordringerne på en god måde.
Senest revideret den 29. september 2025 p >