Mediefiltre
Kategorifiltre
2521 søgeresultater fundet på
APV for hjemmearbejdspladsen
Arbejdsmiljøloven gælder også for arbejde hjemme. Det betyder, at arbejdsforholdene skal være i orden, når du arbejder hjemme hos dig selv. I kan evt. bruge en APV for hjemmearbejdspladsen til at tjekke, om arbejdet derhjemme kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Metoder og værktøjer til APV-processen
I bestemmer i princippet selv, hvordan I vil gribe APV-arbejdet an. Det vil sige, at I kan vælge den metode, som passer bedst til netop jeres arbejdsplads. BFA Velfærd og Offentlig administration har udviklet en række værktøjer og metoder til brug i APV-processen. Få overblikket her.
Guide: Kom godt i gang med APV
APV kan laves på mange niveauer, og der er ingen faste krav til omfang og dybde. Det vigtigste er, at I kommer i gang med arbejdet. Hellere en simpel APV, som bliver fulgt godt op, end en kæmpe analyse, der samler støv på hylderne.
Fremover skal APV’en ikke længere ende i skuffen i Slagelse Kommune
Hjemmeplejen i Slagelse Kommune vil have vendt bøtten. Det skal være slut med at investere en masse ressourcer i arbejdet med at lave fysisk APV og handleplaner, som alligevel ikke rigtig bliver taget i brug og blot ender i en skuffe, uden at der kommer synlige resultater ud af arbejdet.
Alle arbejdsulykker skal anmeldes. Læs her hvordan
Arbejdsulykker SKAL anmeldes senest 14 dage efter første fraværsdag. Det siger loven. En korrekt anmeldelse er nødvendig for, at den skadelidte kan få erstatning – og for at arbejdspladsen kan lære af ulykken og forebygge, at den sker igen.
Dokumentation og analyse af arbejdsulykker
Alle arbejdsulykker og nærved-ulykker bør dokumenteres i detaljer. Både som grundlag for en eventuel anmeldelse, og for at I selv kan lære af hændelsen og styrke forebyggelsen.
Sæt forebyggelsen af arbejdsulykker i system
Arbejdsulykker og arbejdsskader kan og skal forebygges. Det gør I bedst ved at sætte forebyggelsen i system og ved at involvere hele arbejdspladsen. Både ledelse, arbejdsmiljøudvalg/MED/SU-udvalg, arbejdsmiljøgrupper og de enkelte medarbejdere skal involveres for at få indsatsen til at lykkes.
Hvad er en arbejdsulykke?
Arbejdsskader er en fællesbetegnelse for arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Det er vigtigt at kende forskel, da de to typer af arbejdsskader skal håndteres og anmeldes forskelligt.
BFA’s besøgsteam understøtter arbejdsmiljøarbejdet over hele landet
Arbejdspladser over hele Danmark er klar til at styrke arbejdsmiljøarbejdet. Det mærker konsulenterne i BFA’s besøgsteam, der mødes med en række arbejdspladser i både nord, syd, øst og vest. De har alle har det til fælles, at de gerne vil prioritere et godt lokalt arbejdsmiljø.
Hjælpemiddelalgoritmer: Den trinvise beskrivelse for valg af hjælpemiddel
Her kan du finde eksempler på 6 forskellige hjælpemiddelalgoritmer. En hjælpemiddelalgoritme er en trinvis beskrivelse af, hvordan et valg af det bedst egnede hjælpemiddel kan gennemføres.
Få gratis træning i at styrke lederes trivsel og resultater
Lederes psykiske arbejdsmiljø er et vigtigt tema og har stor betydning for lederes evne til at lykkes med ledelsesopgaven og skabe resultater. Det har også stor betydning for arbejdsmiljøet på resten af arbejdspladsen. Nu kan HR og ledere få træning i værktøjer til at skabe fokus på lederens psykiske trivsel og resultater. Det foregår på tre møder i oktober, januar og marts med en erfaren ledelses- og arbejdsmiljørådgiver samt BFA's projektleder. Tilkendegiv jeres interesse senest 23. september 2022.
Fremtidens sengestue: Et lille skridt nærmere sundere byggeprincipper
Arkitekt Carlo Volf er medforfatter til en ny rapport fra Elforsk, der anbefaler nye principper for optimalt design af fremtidens sengestuer. Rapporten er lavet på baggrund af en forsøgsstue for Ny Psykiatri Bispebjerg. Det er et lille skridt på vejen til mere fokus på sundhed, siger Carlo Volf.