Handleplanen er et grundlæggende værktøj i arbejdsmiljøorganisationens arbejde. Den er udviklet som en del af jeres arbejdspladsvurdering (APV), og nu skal den føres ud i livet og skabe forandring.
Arbejd systematisk med handleplanen
I jeres APV-handlingsplan har I beskrevet, hvilke problemer I vil forebygge, og hvilke tiltag I vil sætte i værk, og hvem der gør hvad.
Det er arbejdsmiljøorganisationen (AMO), der følger indsatserne og sikrer sig, at der er fremdrift. På jeres møder kan I hver gang tjekke, hvilke handlinger der er udført af jer selv eller andre i organisationen, og hvilke input I har fået.
Hvis muligt, kan I lade den, der har ansvaret for at sætte et tiltag i gang, holde løbende øje med, om tiltagene virker.
I kan tage udgangspunkt i disse spørgsmål:
- Holder planen, er de ønskede aktiviteter gennemført?
- Er der de nødvendige ressourcer til næste skridt i handleplanen?
- Er der brug for detailplanlægning for at nå i mål med næste punkt i handleplanen?
Husk at handlingsplanen – også hver gang den er revideret eller opdateret – skal være tilgængelig for alle medarbejdere. Her er et eksempel på, hvordan I kan holde styr på udviklingen i en synlig handleplan:

Værktøj: I kan finde inspiration til, hvordan I gør det konkret i denne metode fra Branchefællesskab Arbejdsmiljøs materiale ’På forkant’: Gør handleplanen dynamisk.
Involvér medarbejderne i processen
Som led i at gennemføre handleplanen kan I overveje, hvordan I kan engagere og aktivere medarbejderne. Gå i dialog med dem om handleplanen. Hvad kan de gøre for at nå målene? Har de selv forslag og idéer, som de kan omsætte til handling. Forslag til metoder:
- Spørg dem direkte på et personalemøde og at få dem til at skrive deres umiddelbare tanker ned på post-it.
- Lav en opslagstavle eller postkasse til idéer.
I løbet af processen kan der nemt opstå ny viden og erfaringer, som peger på nye veje at gå. I så fald må I vurdere, om I vil opdatere og justere handlingsplanen. (Link til fase 6)
Forskellige indsatser til specifikke arbejdsmiljøproblemer
Uanset hvilket arbejdsmiljøproblem I ønsker at forebygge, kan I finde inspiration til målrettede indsatser, værktøjer og metoder her på Godtarbejdsmiljø.dk.
Hvis I internt i organisationen mangler kompetencer til at løse specifikke udfordringer – for eksempel med støj eller psykisk arbejdsmiljø, skal I hente ekstern bistand. Ofte vil I dog kunne få hjælp fra HR eller teknisk service.
