APV - Arbejdspladsvurdering
Arbejdspladsvurderingen (APV) er et centralt redskab i arbejdsmiljøgruppens arbejde. I skal lave APV, når der sker væsentlige ændringer i arbejdet - dog mindst hvert 3. år. APV kan laves på mange måder, men den skal altid indeholde fem faser: Kortlægning, analyse, sygefravær, prioritering og handlingsplan samt opfølgning.
APV'ens faser
To enkle skemaer til APV-arbejdet
Publikation: Psykisk APV+
Flip-flap Psykisk APV
APV - Arbejdspladsvurdering
Arbejdspladsvurderingen (APV) er et centralt redskab i arbejdsmiljøgruppens arbejde. I skal lave APV, når der sker væsentlige ændringer i arbejdet - dog mindst hvert 3. år. APV kan laves på mange måder, men den skal altid indeholde fem faser: Kortlægning, analyse, sygefravær, prioritering og handlingsplan samt opfølgning.
Grundlæggende intro til APV
Alle arbejdspladser skal udarbejde en arbejdspladsvurdering, APV, og bruge den som et aktivt værktøj i hverdagens arbejde med at forebygge risici for sikkerhed og sundhed. Men før I som arbejdsmiljøorganisation går i gang, kan I med fordel overveje, hvordan I vil gribe arbejdet an, og hvem der gør hvad. Læs mere og få samtidig overblik over reglerne for APV.
APV fase 1: Afdæk arbejdsmiljøforholdene
Få overblik over, hvilke metoder I som arbejdsmiljøorganisation kan bruge til at afdække arbejdsmiljøforholdene. Læs her om fordele og ulemper med spørgeskemaer, tjeklister, dialogmøder og andre metoder og få direkte links til værktøjer.
APV fase 2: Risikovurdér forholdene
Når I har afdækket jeres arbejdsmiljø, skal I vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan udgøre en risiko for medarbejderes sundhed og sikkerhed. Her får I forskellige metoder og værktøjer til arbejdet.
APV fase 3: Inddrag sygefraværet
Få inspiration til, hvordan I kan vurdere, om der er forhold i jeres arbejdsmiljø, der kan medvirke til sygefravær.
APV fase 4: Udarbejd en handleplan
Se her, hvordan I som arbejdsmiljøorganisation udarbejder en overskuelig APV-handlingsplan, der overholder kravene. Husk at handlingsplanen skal være skriftlig og til rådighed for alle ansatte.
APV fase 5: Gennemfør handleplanen
I denne fase giver I liv til jeres forebyggende tiltag fra APV-handlingsplanen. Med vedholdenhed og dynamiske værktøjer kan I styre processerne, så I sikrer fremdrift.
APV fase 6: Følg op og evaluér løsningerne
I skal evaluere jeres indsatser fra APV-handleplanen og forholde jer til, om de har løst problemerne eller kræver nye løsninger og ændringer i handleplanen. Få her nogle metoder og tilgange til arbejdet.