Lær jeres arbejdsfællesskab at kende

Del indhold:

Som kolleger er I afhængige af hinanden for at løse de fælles opgaver. Med dette værktøj bliver I introduceret til begrebet arbejdsfællesskab og de fire aspekter af det. Brug værktøjet til at få et fælles sprog og en dialog om, hvordan jeres arbejdsfællesskab ser ud, og hvor I kunne have brug for at sætte ind for at styrke jeres arbejdsfællesskab.

Et godt arbejdsfællesskab opstår ikke altid af sig selv. Værktøjet her kan derfor være et godt sted at starte. Brug værktøjet til at undersøge de indbyrdes sammenhænge og balancer mellem de fire aspekter af det samlede arbejdsfællesskab: Det organisatoriske, det opgaverettede, det faglige og det kollegiale fællesskab. Formålet er, at I får et fælles billede af, hvor I skal sætte ind for at styrke arbejdsfællesskabet.

Værktøjerne kan med bruges i det enkelte arbejdsfællesskab ved udskiftning i personalet, ændrede rammebetingelser, nye opgaver eller som et servicetjek, når der er tegn på dårlig trivsel eller opgaveløsning. For arbejdsmiljøgrupper og samarbejdsudvalg kan værktøjet eksempelvis bruges i forbindelse med opfølgning på APV og trivselsmålinger, ved oplevelsen af samarbejdsudfordringer eller højt fravær, samt i forbindelse med nye projekter og større forandringer som omstrukturering.

Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.

Herunder kan du se en gennemgang af værktøjets dele

Du skal forvente at bruge 10 minutter på forberedelse.

  • Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
  • Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
  • Planlæg grupper: Lav en plan for, hvordan grupperne skal dannes, og hvordan arbejdet skal tilrettelægges.

I videoen her kan du se nogle tips til dig som tovholder

Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår. I værktøjet finde I inspiration til, hvordan I kan komme videre med arbejdet.

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med andre værktøjer for at styrke jeres arbejdsfællesskab, så se publikationen "Stærkere sammen"


Senest revideret den 30. juli 2025