Mediefiltre
Kategorifiltre
2521 søgeresultater fundet på

Sådan kommer du i gang

"Mit råd til andre ledere er: Gå bare i gang med at bruge redskaberne og prøve dem af. Det er ligesom med skruetrækkere - nogle ligger godt i hånden og andre må du opgive at bruge, fordi det føles forkert." Daginstitutionsleder Helle Rytterhuus, Vuggestuen Mælketanden

16. Attraktive vaner

Er I opmærksomme på de små vaner i dagligdagen, der får jer til at trives? For eksempel at sige ”god morgen” eller komme til tiden, når der er møde?

15 SMARTE mål

SMARTE mål er en metode til at sikre, at de målsætninger, arbejdspladsen bruger, er så konkrete, fremadrettede og handlingsorienterede, at alle kan arbejde hen imod dem. Så er det nemt at følge op. Metoden kan også bruges til at kvalitetssikre opstillede målsætninger. Hvert mål bliver vurderet ud fra de seks SMARTE kriterier.

14. Attraktionsledelse

Attraktionsledelse er en enkel måde at fastholde gode vaner og sikre, at ændringer implementeres og følges op af handlingsplaner, så de føres ud i livet. Hovedidéen er: "Vi gør det, vi siger – og siger det, vi gør."

13. Prioritering af indsatser

Har I brug for at få et overblik over jeres mange opgaver og projekter? Og få prioriteret dem? Dette er en simpel metode til at prioritere. I får overblik over, hvilke opgaver, der er vigtigere end andre. Invitér nøglepersoner til at vurdere, hvilke ressourcer, de forskellige initiativer kræver og hvilken værdi, de tilfører. På den måde bliver det synligt, hvilke projekter, der giver mest værdi med mindst indsats.

12. Konsultativ beslutningsproces

I den konsultative beslutningsproces undersøger man forskelle og søger en beslutning med flest fordele og flest vindere. Som leder kan man ikke imødekomme alle parter, når man skal træffe beslutninger. Men man kan sørge for, at alle parter føler sig hørt og stræbe efter win-win situationer, hvor flest mulige behov bliver tilgodeset. En konsultativ beslutningsproces kan bruges til at sikre, at alle de berørte bliver hørt, når der er forskellige interesser.

11. Omgangstone

Hvordan taler I sammen på jeres arbejdsplads? Omgangstonen på en arbejdsplads er vigtig for, om medarbejderne trives og føler sig godt tilpas. Ved at sætte fokus på omgangstonen og hvordan den kan gøres bedre, kan I forebygge stress.

10. Tæm Trælserne

"Trælsere" er forhold i arbejdet, som gør arbejdsdagen unødigt belastende og stressende. Det giver energi at komme af med dem. Brug Tæm trælserne på et personalemøde, et ledermøde eller et andet møde med ledere og medarbejdere.

9. Brown Paper metoden

Brown Paper metoden er god, hvis I har problemer med tidsfrister, flaskehalse osv. i jeres arbejdsgange. Metoden kan både bruges til at beskrive, hvordan det ser ud i dag, og hvordan I ønsker arbejdsgangen fremover. Alle workshopdeltagerne bidrager på lige fod, og det giver en fælles forståelse for processen og eventuelle forbedringer.

8. Teamdialog – få dit hold til at spille sammen

Spiller I som et hold? <br> Grupper udvikler sig over tid og skal gennem en proces, før de bliver effektive, og samarbejdet glider af sig selv. En fusioneret afdeling kan fx opleve, at det nye hold skal lære at spille sammen, og at det godt kan tage noget tid og kræve en indsats af alle.

7. Praksisfællesskaber

Hvordan fungerer jeres praksisfællesskaber? I kan bruge Ledelse og læring i praksisfællesskaber til at sætte fokus på de muligheder og udfordringer, uformelle strukturer skaber, når I udfører opgaver i praksis.

6 Anerkendende møde

Forsvinder det, der fungerer godt ved jeres arbejdsplads i brok og mindre problemer, så kan et anerkendende møde være en vej til at få øje på det, der allerede fungerer og bygge videre på det.