Sådan bruger I værktøjet
Start med at få et overblik, hvad I skal lave af opgaver i en given indsats. Brug derefter værktøjet til at lægge en handleplan:
- Hvordan skal opgaverne prioriteres?
- Hvornår skal opgaven løses – og af hvem?
- Hvordan følger I på på fremdriften i opgaven?
- Hvordan informerer og inddrager I medarbejderne i opgavens fremdrift og resultater?
- Som en fast bestanddel af jeres møder, så I sikrer fremdrift med jeres indsatser.
- Til opfølgning på jeres APV.
- Til jer, der vil arbejde strategisk og systematisk med arbejdsmiljøarbejdet.
Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.
Herunder kan du se en gennemgang af værktøjets dele
Du skal forvente at bruge 15 minutter på forberedelse.
- Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
- Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
- Planlæg grupper, hvis relevant: Hvis der indgår gruppearbejde, så lav en plan for, hvordan grupperne skal dannes, og hvordan arbejdet skal tilrettelægges.
I videoen her kan du se nogle tips til dig som tovholder
Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår. I værktøjet finde I inspiration til, hvordan I kan komme videre med arbejdet.
Vil du vide mere?
Vil du arbejde med andet og mere for at komme godt i gang med arbejdsmiljøet, så se publikationen "På forkant".