Vurdér balancer og ubalancer i jeres arbejdsfællesskab

Del indhold:

Få overblik over jeres arbejdsfællesskaber. Vurdér 12 udsagn om jeres arbejdsfællesskaber, og brug jeres overvejelser til at åbne for en dialog om arbejdsfællesskabets aktuelle status.

Dette værktøj åbner op for dialog og giver jer indblik i, hvor l kan sætte ind for at styrke arbejdsfællesskabet. I ser på, hvor der er balance – og hvor der måske er ubalance – i samarbejdet, og bliver klogere på, hvordan jeres arbejdsfællesskab har det, og hvad der skal til for at få det til at trives endnu bedre.

Værktøjerne kan med fordel anvendes i det enkelte arbejdsfællesskab ved udskiftning i personalet, ændrede rammebetingelser, nye opgaver eller som et servicetjek, når der er tegn på dårlig trivsel eller opgaveløsning. For arbejdsmiljøgrupper og samarbejdsudvalg kan værktøjet eksempelvis bruges i forbindelse med opfølgning på APV og trivselsmålinger, ved oplevelsen af samarbejdsudfordringer eller højt fravær, samt i forbindelse med nye projekter og større forandringer som omstrukturering.

Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.

Du skal forvente at bruge 10 minutter på forberedelse.

  • Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
  • Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.

Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår.

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med andre værktøjer for at styrke jeres arbejdsfællesskab, så se publikationen "Stærkere sammen"


Senest revideret den 11. september 2025