Vurdér balancer og ubalancer i jeres arbejdsfællesskab

Del indhold:

Få overblik over jeres arbejdsfællesskaber. Vurdér 12 udsagn om jeres arbejdsfællesskaber, og brug jeres overvejelser til at åbne for en dialog om arbejdsfællesskabets aktuelle status.

Sådan bruger I værktøjet:

Udfyld de 12 spørgsmål i skemaet – enten sammen eller hver for sig.

Herefter kan I overveje:

  • Hvilket aspekt af arbejdsfællesskabet løsningen skal findes i?
  • Er der strukturer, der står i vejen for et styrket arbejdsfællesskab?
  • Og hvilken ledelse, der bedst understøtter fællesskabet.

For det enkelte fællesskab:

  • Udskiftning i personalet
  • Forandringer i rammebetingelser og ved nye opgaver
  • Servicetjek ved dårlig trivsel og ved dårlig opgaveløsning.

Gode anledninger for arbejdsmiljøgrupper og samarbejdsudvalg:

  • Opfølgninger på APV og trivselsmålinger
  • En oplevelse af, at arbejdspladsen ikke hænger ordentligt sammen; f.eks. silo-problematikker, dårlig opgaveløsning eller stort sygefravær
  • Ved nye projekter og forandringer på arbejdspladsen fx. omstrukturering.

Det er vigtigt, at en tovholder, har sat sig ind i værktøjet, inden I går i gang. Tovholderen kan for eksempel være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant. Uanset hvem der tager rollen som tovholder, er det afgørende, at der også deltager repræsentanter fra arbejdsmiljøgruppen eller andre nøglepersoner, som kan føre processen videre.

Du skal forvente at bruge 10 minutter på forberedelse.

  • Læs værktøjet grundigt igennem: Sæt dig godt ind i materialet, så du kender formålet, indholdet og de enkelte trin.
  • Print arbejdsark: Overvej at printe arbejdsark og materialer, så deltagerne har noget fysisk at arbejde med og tage med sig. Sørg også for skrivegrej, flipover eller andet, I kunne få brug for.
  • Planlæg grupper, hvis relevant: Hvis der indgår gruppearbejde, så lav en plan for, hvordan grupperne skal dannes, og hvordan arbejdet skal tilrettelægges.

Når I er færdige med at arbejde med værktøjet, skal tovholderen og arbejdsmiljøgruppen sørge for at afsætte tid til at følge op på diskussionen og beslutte, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår. I værktøjet finde I inspiration til, hvordan I kan komme videre med arbejdet.

Vil du vide mere?

Vil du arbejde med andre værktøjer for at styrke jeres arbejdsfællesskab, så se publikationen "Stærkere sammen"


Senest revideret den 27. juni 2025