Del: - -

Gul konflikt - fokus på personen

De næste tre trin på trappen er personificering, problemet vokser og samtale opgives. Det er den gule konflikt. Fokus skifter fra sagen til personen, og fokus bliver i højere og højere grad den andens negative egenskaber.

Personificering – det er den andens skyld

På dette trin begynder vi at se den anden i et negativt lys. Vi går efter manden i stedet for bolden, og det er helt sikkert den anden, der er skyld i problemet! ”Du tømmer da heller aldrig opvaskemaskinen!”.

Her skal den gule alarmklokke ringe. På dette trinændrer en harmløs uoverensstemmelse karakter og bliver til en skadelig konflikt.

Problemet vokser – der er meget i vejen

Nu dukker nye problemer op. Eller gamle konflikter, der ikke er blevet afsluttet eller bearbejdet kommer igen op til overfladen. Vi husker tidligere fejl, den anden har begået og lukker spydige bemærkninger ud mellem sidebenene. ”Du er da også altid så sur!”.

Samtale reduceres – det nytter jo alligevel ikke noget

Det oprindelige problem og hvordan det hele begyndte, er nu stort set glemt. Vi er så påvirkede af negative tanker om den anden, at vores synsfelt indsnævres, og vi har svært ved at lytte til hinanden. Vi begynder at undgå at tale sammen, for det nytter jo alligevel ikke noget - den anden hører jo ikke efter! I stedet for begynder vi at kommunikere med handlinger og kropssprog – går forbi hinanden uden at hilse, vender øjne osv. Vi begynder at tale om hinanden frem for med hinanden. Alliancer og kliker begynder så småt at dannes.

Dette trin er et vigtigt signal til at stoppe op. Hvis konflikten optrappes yderligere kan der ske så meget skade i relationen mellem kolleger og/eller ledelse, at  de involverede får smertelige ar og arbejdsmiljøet drænes for energi.

Læs mere om forebyggelse af konflikter

Læs mere om at løse konflikter

Med inspiration fra Det Kriminalpræventive Råd: ”Grib konflikten”


Senest revideret den 16. marts 2020